Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Ahad, Ogos 31, 2008

Welcoming Ramadhan

ABU HURAIRA (may Allah be pleased with him) narrated that Allah's Messenger (peace be upon him) said, "When the month of Ramadan starts, the gates of Jannah (Paradise) are opened and the gates of Hell are closed, and satans are chained." (Bukhari and Muslim)

The gates of Jannah are opened in this month because lots of righteous deeds are performed and as an encouragement for those who seek Allah's reward. The gates of Hell are closed because fewer sins are committed by believers. The Satans will be chained so they do not have the chance as in other months to whisper into the hearts of believers and misguide them.

Allah has prescribed fasting upon all nations. He said:

"O you who believe! fasting has been prescribed for you as it was prescribed for those before you, that you may become Al-Muttaqoon (the pious)." (Qur'an, 2:183)

If fasting were not a great act of worship, and the reward were not so great, Allah would not have prescribed it on all nations.

Atonement of sins. Abu Huraira (may Allah be pleased with him) that the Prophet (peace be upon him) said: "He who observes the fast of the month of Ramadan out of sincerity and hope for the reward from Allah will have his past sins forgiven." – (Bukhari)

That is, when fasting is observed out of belief and without resentment to it as an act of worship or doubt in its reward, Allah will forgive the past sins of the one who observes it.

Abu Huraira (may Allah be pleased with him) reported the Prophet (peace be upon him) as saying: "Allah said: All the deeds of Adam's children belong to them, except fasting, which belongs to me and I will reward it. Fasting is a shield (against Hell and against sins). If one of you happens to be fasting he should avoid sexual relations with his wife, and should avoid quarrelling. Should someone fight or quarrel with him let him say, 'I am fasting.' By Him in Whose hand my soul is, the smell from the mouth of a fasting person is better in the sight of Allah than that of the musk." (Bukhari and Muslim). It is a shield because it safeguards the believer from vain talk and wrongdoing, and hence it protects him from Hell.

Of all the good deeds, Allah has favored fasting to be greatly rewarded by Him and distinguished it with prestige when it is observed with the pure intention to please Him alone.

Fasting is so meritorious for a believer that he will have two occasions of joy. The first is at the time of breaking his fast, when he enjoys the bounties of Allah because he has been favored with Allah's mercy to observe the fast while many others have been deprived of this great blessing. He will rejoice in the second occasion when he meets his Lord and enjoys the abundant reward for having observed fasting. In addition to this, fasting intercedes with Allah on behalf of the believer on the Day of Judgment.

Who should fast and who should not?

Fasting is obligatory on the mature sane and healthy Muslim. Those who are immature (i.e. young children) are encouraged to fast. People suffering from terminal illness or are too old to fast are exempted. Allah does not overburden His slaves.

Travelers are permitted to abstain from fasting. However, it is praiseworthy to fast while traveling if no hardship is imposed. In any case, travelers should make up the days they missed fasting in Ramadan once Ramadan is over and they are back home.

The sick fall into three categories:

• If it is neither hard nor harmful for them, they must observe fasting.

• If it is hard, but not harmful for them, they are permitted to break their fast.

• If it is harmful for them, then they must abstain from fasting.

The days that are missed in Ramadan must be made up once Ramadan is over.

During the monthly period or period of post-natal bleeding, women should abstain from fasting, but must make up the days they missed after the fasting month is over. The Pregnant or breastfeeding woman whose health or the health of the suckling baby might be affected by fasting should break her fast and make up the missed fasts after Ramadan.

The wisdom behind fasting

A Muslim fasts by leaving his desires in order to please his Lord, hoping for His reward. Common sense dictates that one would not give up desired things except for the sake of more desirable ones, in this case the pleasure of Allah, which is the most sought after desire.

It is a means of achieving piety and righteousness. The Prophet (peace be upon him) said, "He who does not give up forged speech and evil actions, Allah does not need his refraining from eating or drinking." (Saheeh Muslim). In other words, Allah does not accept his fast.

The heart, through fasting, is inclined to maintain its tenderness since desires are not sought, but rather shunned. Thus the heart tends to be more receptive to the words of Allah.

A rich person will be more appreciative of Allah's graces and bounties. He will go through what the poor and needy normally experience and will be motivated to help them. Fasting reduces pride or egoism and increases humbleness. Moreover, fasting has health advantages by means of decreasing the intake of food and relaxing the digestive system. Allah's wisdom and His Graces are great.

Obligatory while fasting

Performing the other acts of worship and duties is most important, and Salah is in particular, as without it no other act of worship is accepted by Allah.

Praying in congregation is a great aspect in our religion. Everyone should attend.

Its reward is twenty seven times greater than that which is performed individually. (Bukhari)

Once the Prophet (peace be upon him) was about to burn the houses on those who did not attend the congregational prayers. (Bukhari)

Refraining from bad behavior such as lying, cheating, music, smoking, backbiting and slandering others to create animosity among them. The Prophet (peace be upon him) said, "No slanderer shall enter Paradise." (Bukhari)

Recommended in fasting

• Taking the meal of suhoor. The Prophet (peace be upon him) said: "Take (the meal of) suhoor because there is blessing in it." (Bukhari). He (peace be upon him) also said: "The difference between our fasting and that of the people of the book is taking the meal of suhoor." (Saheeh Muslim). Even taking a cup of water as suhoor has blessing in it.

Breaking the fast as soon as the sun sets. (Bukhari)

Making du'a upon breaking fast. (Abu Dawood)

• Reciting as much Qur'an as possible during the month of Ramadan.

What breaks the fast

- Sexual intercourse in the daytime. The willful violation of the fast by this practice requires the fast of sixty consecutive days in order to make up for the day in which the intercourse took place. (Bukhari)

- Willful ejaculation by means of kissing or caressing, etc. Wet dreams and unintentional ejaculation do not break the fast.

- Eating, drinking, smoking or taking any food substitutes, such as receiving blood, glucose, or I. V. substances while observing the fast.

- Willful, not unintentional, vomiting.

- Menstrual bleeding. – (Bukhari). For practices other than the sexual intercourse, fasts are to be made up a day for a day after Ramadan.

Applying kuhl (surmah), eye drops, ear or nose drops do not break the fast. They are neither food nor its substitute. Perfumes, Siwaak or toothbrush without toothpaste do not break fast since it has been reported that the Prophet (peace be upon him) used to do so. (Saheeh Al-Jaami As-Sagheer)


Rumah Anak Yatim & Miskin Perlu Bantuan

Rumah anak-anak yatim & miskin Yayasan Nurul Iman, Manjoi, Ipoh perlukan bantuan anda Yayasan Nurul Iman 359 A-B, Lorong Dato, Kg Manjoi, 30200 Ipoh Perak Darul Ridzuan



Sabtu, Ogos 30, 2008

Status Makanan Halal

Pernah berlaku di negara kita di mana daging kerbau dijual sebagai daging lembu. Masaalah ini tidak begitu rumit kerana kerbau halal dimakan.Bagaimana, jika daging kerbau boleh dijual sebagai daging lembu, boleh kah kita memastikan daging yang haram tidak dijual sebagai daging yang halal? Selain itu, timbul juga persolan sama ada daging yang diimpot itu diperolehi daripada binatang yang disembelih mengikut hukum syarak. Walaupun daging impot dari India atau Australia didakwa datang dari pusat sembelihan Islam, kita tidak dapat memastikan kebenarannya kecuali pihak berkuasa menjalankan pemeriksaan yang rapi. Terdapat kes kes yang mana nama pengimpot tidak tercatat pada label pembungkusannya. Namun para pengguna di Malaysia menganggap daging itu halal kerana penjualnya beragama Islam. Kronologi pendedahan Persatuan Pengguna Pulau Pinang mengenai isu halal haram:
  • 1977 - Sosej daging lembu dari Australia didapati mengandungi daging babi.
  • 1981 - Alkohol dikesan dalam minuman tonik untuk bayi
  • 1982 - Ujian CAP mengesahkan gelatin diperbuat daripada sumber babi.
-CAP mendapati uri bayi dari hospital kerajaan dijual kepada syarikat kosmetik di luar negara.
  • 1984 - Susu rumusan bayi didapati mengandungi lemak binatang.
  • 1985 - Ujian ke atas pelbagai makanan yang di proses mendapati ia mengandungi gelatin.
- Agar agar (jeli) didapati dicemari gelatin.
  • 1986 - Lelemak daripada sumber binatang dikesan dalam kek dan biskut.
- Gliserin (bahan dari sumber binatang) di kesan dalam kosmetik - Sabun diperbuat daripada lemak binatang - Berus diperbuat daripada bulu babi - Filem dan foto didapati bersalut gelatin. - Keju diperbuat daripada renet/pepsin yang sumbernya daripada binatng. - Gelatin dan gliserin digunakan dalam ubatan dan produk perubatan. - Lemak babi digunakan dalam penghasilan minyak wangi. - Pinggan mangkuk didapati mengandungi tulang binatang.
  • 1994 - Rumusan rahsia minuman Coca Cola menggunakan alkohol di dedahkan dalam buku "For God, Country and Coca Cola" olih Mark Pendergrast
  • 1995 - Wei terkandung dalam susu rumusan bayi dan makanan yang diproses.
  • 1996 - Makanan yang diproses dan agar agar diuji dan didapati mengandungi gelatin.
  • 1998 - Plasma darah ditemui digunakan dalam produk makanan.
  • 2000 - Kolagen (bahan bergelatin daripada sumber binatang atau janin bayi) di gunakan dalam kosmetik
  • 2005 - L-cysteleine, bahan yang diperolehi daripada rambut manusia digunakan sebagai penambah makanan dalam pelbagai jenis makanan saperti roti, piza dan perisa yang tidak manis.

Jumaat, Ogos 29, 2008

Purge your rusted heart

ABDULLAH Bin Umar relates that the Noble Prophet (peace be upon him) said, "Just as iron catches rust on contact with water, so are the hearts rusted." People asked, "How to remove the rust of the heart?" The Noble Prophet (peace be upon him) said, "By remembering death and by reciting the Qur'an." (Baihaqi)

To err, it is said, is human. Though the statement contains some grains of truth, believers are enjoined to seek forgiveness from Allah, not to be content with the above dictum. This teaching aims at encouraging them to look forward to the Lord with hope on one hand, and on the other at purging their lives of sins. And this twofold teaching leads believers onto the path of spiritual advancement.

In another Hadith the Noble Prophet (peace be upon him) says that a person gets a black spot on the heart on committing a sin; another spot on committing another sin, and so on. And if the person sticks to a life in sin unrepentantly, his heart darkens. While a believer happens to commit a sin, he repents and hastens to seek forgiveness from Allah, and as a result the black spot on his heart caused by the sin is removed. The life of the Noble Prophet (peace be upon him) was in perfect accordance with the Will of Allah yet he used to seek forgiveness from Allah, at least 70 times a day.

The Hadith offers two prescriptions for a believer to cleanse the heart: remembering death and reciting the Holy Qur'an frequently.

To remember death means that man should think that this life is just a respite which would not be given to him for the second time to do good. So the more one remembers death, the more one will be able to realize the transient and ephemeral nature of this life on earth, do good to earn the pleasure of Allah, and thus come closer to Him.

Recitation of the Holy Qur'an means to read it correctly, to understand its meaning and to act upon it. It also includes propagation of the message of the Holy Book. Those who are not well-versed in the Arabic language should make efforts to understand the message of the Qur'an through its translation into their respective native languages as well as learn the language the Holy Book was revealed in.

PAS, Jangan Memetik Buah Yang Belum Masak

Dilulus terbit pada Friday, August 29 @ 10:21:32 MYT oleh SongkokPutih Oleh abuhikam
"Kalau lah benar cerita burung, mengatakan pimpinan PAS mengugut akan bertindak keluar dari pakatan rakyat, seandainya kerajaan baru yang sedang digerakkan ini tidak menjadikan Islam sebagai dasar negara, maka sangatlah naif pertimbangan politik gerakan Islam ini. Malah tragedi politik persis inilah yang menggagalkan pembentukan negara Islam di Indonesia oleh Masyumi, di Pakistan oleh Jamaat Islami, di Jordan dan Mesir oleh Ikhwan. PAS harus bijaksana memilih dua keadaan dalam memenangi dakwah. Sama ada memilih kemenangan dan menjadi kerajaan baru yang belum jelas formatnya atau memilih kekalahan dan menjadi pembangkang berterusan sampai bila-bila. Bertahun-tahun PAS menjulang panji Islam tanpa toleran dalam gelanggang demokrasi untuk mencapai kuasa bagi membolehkan perlaksanaan syariah. Namun bertahun-tahun PAS gagal meraih walau secuit kuasa dalam politik negara. Dakwah PAS tetap gagal meraih kepercayaan ummah melayu Islam, apatah lagi kepercayaan dan keyakinan bukan Islam tentang kemampuan PAS dan pemerintahan Islam di bawah kepimpinan PAS. PAS kalah teruk, malah hilang dalam peta politik di negeri-negeri ramai bilangan bukan Islam. Apatah lagi di Sabah dan Serawak. ( ingat, untuk menjadi penguasa, PAS mesti mendapat dokongan bukan Islam Semenanjung, Sabah dan Serawak ) Itulah hakikat setiap kali pilihan raya. Jangan salahkan sistem yang tidak betul atau padang yang senget sebelah, kerana itu adalah sebahagian dari strategi musuh yang perlu dihadapi dengan gagah berani. PRU ke 12, hasil dari pakatan rakyat bersama Keadilan dan DAP, PAS meraih kejayaan yang sangat besar. PAS mula didokong oleh sebahagian pengundi bukan Islam. Apakah benar mereka yang bukan Islam ini telah memahami dan menerima ideologi politik Islam PAS atau hanya sebagai imbalan kerana pengundi PAS memberi kemenangan kepada DAP?. Atau kerana mereka mempercayai Keadilan menjadi buffer zone antara mereka dengan PAS. Atau PAS telah membaca bahawa mereka yang bukan Islam telah memberi wala' kepada gerakan Islam ini, untuk meneraju pemerintahan negara?. Lalu PAS menjadi besar kepala? Menuntut sesuatu atau mengugut kerajaan pakatan rakyat di peringkat persekutuan yang entah bila munculnya dan mengugut kerajaan pakatan rakyat di peringkat negeri yang masih bayi dan masih lemah untuk berdiri tegak, sangat mengecewakan. Sedangkan musuh sedang mengintai, mendesak dan mengatur mencari peluang untuk membinasakan mangsa yang lemah dan berpotensi untuk ditumbangkan. Mereka menjadi lupa bahawa PAS masih kerdil di Perak dan Selangor, tapi PAS menjadi sebahagian dari kerajaan negeri. Mereka juga lupa bahawa PAS punya peluang di Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. Mereka lebih-lebih lagi lupa, bahawa banyak perkara reformasi bisa dilakukan seandainya kerajaan pakatan rakyat peringkat persekutuan dapat dibentuk. Reformas i secara total dalam perundangan, kepolisian, pengurusan negara, media, kebudayaan, pendidikan dan sebagainya dapat dilakukan. Semua ini akan menjadi lahan yang subur buat perkembangan Islam yang telah lama tertindas dan terhalang oleh sistem yang sedia ada di bawah pemerintahan BN. Mungkin tidak semua perkara bisa dicapai, tapi terlalu cukup dan memadai untuk sementara berada pada tahap ini. Tunggulah sampai buahnya masak ranum dan boleh dimakan, barulah kita petik bersama. Marilah kita sama-sama menjaga bunga yang sedang berputik dan akan menjadi buah yang kita impikan. Jangan sampai kita memetik buah yang belum masak. Bersyukur, kita masih mempunyai pimpinan seperti Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang melihat jauh kedepan, juga pernah menyebut perjalanan ini akan terhenti sekejap di lampu isyarat, dan akan diteruskan apabila lampunya bertukar hijau. Bersabarlah sekejap menunggu warna hijau itu, sementara warna merah dan kuning silih berganti. Tapi ingat enjin jangan dimatikan! ( pesan Tuan Guru )

Khamis, Ogos 28, 2008

JAIS apologises to band

By Alfian Zohri and Mohd Tahir August 27, 2008 Categories: News

The Selangor Islamic Religious Department (Jais) yesterday apologised to the eightpiece NRG band for stopping their performance during a raid at The Pub, Holiday Inn Glenmarie, Shah Alam, early on Aug 16.

The band members had been issued with summonses for allegedly consuming alcohol and were asked to attend a counselling session and to facilitate further investigations at Jais yesterday.

Jais offered the apology after the counselling session in Shah Alam and the band members accepted it readily.

The group said they were relieved that the matter had been resolved and that they now understand that Jais was only doing its job.

Jais officers had raided the entertainment outlet at 1am following a complaint that Muslims were consuming alcohol in the premises. Some 55 patrons had also been issued with summonses on suspicion of consuming alcohol.

The case sparked an outcry among the local music fraternity who charged that Jais was overzealous and high-handed in its actions against Muslim musicians who performed in entertainment outlets.

Jais assistant public relations director Mohd Hidayat Abd Rani said the session with the band members was to clarify what happened during the raid.

"If we did not issue summonses to the band members, we would be seen as practising double standards.

"Of the 55 patrons served with summonses, seven have been charged in court for consuming alcohol. They are currently receiving counselling from us," he said.

NRG band leader Jasminor Jamil said: "It's all right now. We are happy that the case is over and we understand that Jais was only carrying out its duties.

"They apologised for stopping our performance and we are happy that this matter has come to an end."

Antara Kelantan, Kedah,

Penang, Perak & Selangor


Zaharuddin Abd Rahman

"Antara kerajaan pimpinan PAS di Kelantan dan Kedah, DAP & PKR di Pulau Pinang dengan kerajaan pimpinan gabungan PAS, DAP & PKR di Selangor dan Perak, mana yang ustaz lebih yakin akan berjaya memperkenalkan kerajaan bersih dari rasuah dan lain-lain jenayah kepimpinan?" Demikian tanya seorang pelajar sarjana kepada saya.

Pejabat Idaman Mengejut Nafsu?

Soalan yang sukar dijawab dengan tepat tetapi masih boleh memberi pandangan.

"Ada banyak pro dan kontra" jawab saya secara ringkas dan mengambil jalan selamat.

"Contohnya ustaz, saya serius nak tahu ni" Desak pelajar tadi.

" Tak nak bezakan kerajaan tu dengan yang diperintah oleh BN ke?" Tanya saya pulak.

"tak mahu, itu dah basi...saya nak tahu antara lima ini aja" katanya sambil senyum dan memasukkan handphonenya ke dalam poket baju melayunya.

"Apa pandangan anta sendiri?" Soal saya semula

"Ana tiada idea yang konkrit buat masa ini dan ana lebih suka nak dengar pandangan ustaz je" tegasnya lagi.


Saya sebenarnya agak keberatan untuk memberi pandangan terutamanya saya agak jauh dari politik kepartian, saya juga tiada info yang mencukupi berkenaan perkembangan mana-mana parti yang disebutkan tadi. Saya juga tiada idea tentang tahap amanah setiap wakil rakyat yang menang itu.

Justeru sudah tentu sukar untuk saya meramalkannya apatah lagi membandingkannya dengan adil.

Namun demikian, agar tidak mengecewakan si pemuda yang bersungguh ini, saya berikan satu pendapat sederhana dan ringkas sahaja untuknya berfikir dengan lebih jauh.

"Jika dilihat dari asal dan asas perjuangan ketiga-tiga parti berkenaan, sudah tentu patutnya kerajaan yang dipimpin oleh PAS di Kedah dan Kelantan akan mampu membuktikan mereka paling bersih, telus dan amanah. Ini kerana pemimpin mereka menjadikan Islam sebagai tunjang perjuangan politik mereka.

Islam mewajibkan kita sentiasa bersih dari penyelewengan amanah kepimpinan, Islam ajar pemimpin agar tawaddhu dan bersedia menrima teguran baik dari ahlinya dengan minda berfikir dan hati sedar, sentiasa fikri kebaikan maksimum untuk rakyat lebih dari dirinya sendiri"

"Namun, itu jika ikut dari apa yang sepatutnya la"

"Jika dilihat dari apa yang ada secara praktikal pula mungkin akan akan yang berbeza" tambah saya lagi secara ringkas

"Kenapa pula beza" Tanyanya mendesak ingin tahu.

"Dari sudut logik, duit dan pangkat serta kuasa ini bukan calang-calang ujian. Ia boleh sahaja membuatkan ramai orang tersungkur termasuk golongan ustaz dan ilmuan Islam. Lihat sahaja apa yang terjadi kepada pelaburan cepat kaya melalui internet. Bukankah ia banyak juga disertai oleh mereka yang bergelar ustaz dan berlatar belakangkan agama. Ini membuktikan harta mampu menjatuhkan iman mereka yang punyai ilmu agama"

Jika Tanpa Pantauan Telus Tanpa ‘Double Standard'

Justeru, ini membuktikan tanpa pantauan berterusan, seorang ustaz atau siapa saja walaupun berlatar belakangkan pengajian Islam atau dalam parti Islam, mereka boleh saja menyeleweng dan tersungkur apabila mendapat kuasa dan pangkat, apatah lagi parti yang berlatar belakangkan demokratik dan keadilan umum sahaja

"Atas asas itu, mungkin saya kira kerajaan Selangor, Perak dan Perak mungkin akan lebih mampu bersifat telus berbanding Kelantan dan Kedah." Kata saya..

"Isyh,, biar betul ni ustaz, masih kurang faham le" berkerut dahinya kali ini.

"Maksud saya, di Selangor dan Perak, kerajaan negeri mereka betul-betul bercampur. Sebagai orang luar, ingat sekali lagi, saya sebagai orang luar. Setakat ini saya melihat hubungan parti-parti dalam Barisan Alternatif tidaklah serapat parti-parti komponen BN seperti MIC, MCA dan UMNO"

Namun hubungan sebegini ada hikmahnya juga, malah tidak keterlaluan jika saya katakan masih ada di lubuk hati masing-masing rasa sangsi antara satu sama lain. Hasil dari itu, apa yang positif adalah setiap wakil parti akan menjadi check and balance bagi prestasi dan pergerakan exco parti yang lain di samping bekerja bersungguh bagi buktikan kemampaun, ketelusan diri kepada ahli parti lain..

Secara logiknya keadaan ini akan mampu menutup banyak ruang salah laku dari exco setiap parti, sukar untuk masing-masing mengambil kesempatan atas kuasa yang sedang dipegangnya, kerana percampuran tadi menyebabkan masing-masing diteropong dari dekat oleh rakan-rakan alternatif mereka selain oleh BN.

Selain itu, wakil dari parti Islam atau wakil beragama Islam juga mungkin akan lebih tercabar dalam melakukan tugasan mereka dan akan lebih terbuka untuk mendedahkan dakwah kepada wakil bukan Islam dalam kerajaan campuran mereka. Ini akan menghasilkan kerja yang lebih kemas dan mantap sama ada secara terpaksa atau dengan ikhlas.

Ketiak saya bertugas di bank-bank Islam dulu, saya masih ingat beberapa orang pengurus di bank yang asyik mencari alasan untuk buat benda atau produk yang biasa mereka buat walaupun sudah diberitahu ia tidak menepati Shariah. Namun pegawai dan Naib Presiden non Muslim, sekali dengar sudah faham dan amat menghormati fatwa jauh lebih baik dari orang Islam sendiri. Malah banyak kali dalam meeting-meeting, si pegawai non muslim mengingatkan bahawa cara ini tidak menepati Shariah. Keadaan ini baik untuk sentiasa mengingatkan si Muslim.

Keadaan ini mungkin boleh jadi berbeza dengan Kelantan dan Kedah. Oleh kerana mereka dipimpin majoritinya oleh exco dari satu parti sahaja. Tanpa penjagaan sebaiknya amat amat DIBIMBANGI jika terdapat salah laku pun, ia boleh didiamkan akibat timbul perasaan segan, takut dan macam-macam lagi untuk menegur rakan separti sendiri, bimbang teguran akan membawa mudarat kepada persahabatan, parti secara umum dan macam-macam lagi. Hanya iman masing-masing yang mengawal mereka, berbanding di negeri bercampur tadi, iman dicampur dengan pantauan rakan parti lain. Sedikit kelalaian akan menyebabkan mereka tidak lagi perform dalam tugasan.

Ingat Ingat Dan Ingatlah

Nasihat kita bersama untuk semua pemimpin, sebelum tenggelam dalam nafsu kepada harta diperolehi dari jawatan yang dipimpin, sedarilah bahawa jawatan tidak kekal. Janganlah sampai sedang berseronok dengan harta, pangkat dan pengaruh yang disangka kekal dan mustahil untuk jatuh itu. Tiba-tiba jatuhlah ia dengan izin Allah, jatuh tergolek. Jatuh boleh datang dalam bentuk tewas kerusi, tidak dilantik semula dan lebih dahsyat adalah tiba kematian tanpa petanda. Firman Allah swt :-

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Ertinya : Katakanlah: ""Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu ( AL- IMran : 26 )

Tahta Yang Dicintai?

Lagi Penyakit Dalaman Satu Parti

Selain itu, boleh wujud satu keadaan dimana teguran itu walaupun benar, ia menyebabkan penegur dianggap musuh dalamannya, pembangkangnya, pendengki dan pelbagai lagi. Hasilnya penyakit ini akan merebak hingga terpecahnya kesatuan dan lemahlah gerakan.

Saya tidaklah mengatakan ia akan sudah berlaku dan banyak berlaku tetapi saya hanya katakan ia mungkin boleh berlaku. Kerana saya ada sedikit pengalaman melihat apa yang berlaku di Terengganu satu ketika dahulu. Tidak perlulah saya ceritakan di sini namun, saya katakan ada yang tidak kena berlaku sehingga menjadi barah dan virus yang amat melemahkan, menghilangkan hormat dan kepercayaan kepada tok wakil ini.

Malah saya yakin, dari ramai-ramai yang terpilih menjadi exco itu dan ini, sudah tentu akan dapat dilihat kemampuan masing-masing dalam menjalankan tugasan dan amanah. Oleh kerana manusia ini berbeza-beza kemampuannya, sudah pasti ada yang dapat dilihat sebagai ‘kurang mampu' berbadning yang lain. Tatkala itu akan wujudnya keperluan menukarnya dengan individu yang baru.

Namun akibat mereka semua satu gerakan dan parti, biasanya AMAT AMAT SUKAR untuk sesiapa sahaja mempelopori cadangan untuk menggantinya dengan orang lain. Jika dilakukan juga, amat mudah perasaan amarah jahat menetas dalam hati dan akhirnya mewujudkan kem demi kem, sangka buruk demi sangka buruk. Akhirnya wujudlah budaya cantas mencantas, tuduh menuduh, fitnah memfitnah sesama sendiri.

Justeru hati-hatilah dengan permainan jawatan, pangkat dan harta. Jika tanpa gaji yang besar pun apa yang saya sebutkan di atas boleh berlaku, apatah lagi dalam waktu jawatan itu dikelilingi kemewahan atau harta.

Di kesempatan ini, hadis yang amat popular di bawah amat baik untuk ingatkan kita sekali kepada semua wakil rakyat berjawatan exco dan berjawatan dalam kerajaan baru. Bantulah diri dan rakan agar tidak termasuk dalam kumpulan menzalimi dan mereka yang dizalimi. Sabda Nabi s.a.w :-

انْصُرْ أَخَاكَ ظَالِمًا أو مَظْلُومًا فقال رَجُلٌ يا رَسُولَ اللَّهِ أَنْصُرُهُ إذا كان مَظْلُومًا أَفَرَأَيْتَ إذا كان ظَالِمًا كَيْفَ أَنْصُرُهُ قال تَحْجُزُهُ أو تَمْنَعُهُ من الظُّلْمِ فإن ذلك نَصْرُهُ

Ertinya : Bantulah saudaramu yang sedang menzalimi orang lain dan saudaramu yang sedang menjadi mangsa kezaliman, lalu berkata seorang lelaki : "Wahai rasulullah s.a.w, Aku membantunya sekirnaya dia dizalimi tetapi bagaimana pula aku membantunya sedangkan di sedang menzalimi" ?

Jawab Nabi : "Dengan menghalangnya dari terus melakukan kezaliman, itulah dia ertinya kamu membantunya"( Bukhari, 6552, 6/2005)

Dan sebagai akhirnya, friman Allah ini sebagai nasihat kepada diri, pembaca dan tentunya mereka yang sedang di alam baru sebagai tok wakil dan exco.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقَيرًا فَاللّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ

Ertinya : Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi karena Allah biar pun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya atau pun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran.. ( An-Nisa : 135 )

"ooo begitu pandangan ustaz" terlopong dia mengangguk

"Tapi ia hanya pandangan yang bebas di tolak dan diterima, tiadalah bagus sangat pun, hanya pandangan biasa dari orang biasa. Ok ye..mari kita bersangka baik kepada penegur dengan kandungan membina dan mereka yang ingin menasihat, Apapun, perkembangan dari luar setakat ini. Nampak banyak pendedahan yang menggalakkan, seperti :-

1) Setuju declare harta kepada umum..tetapi saya sedang tunggu ni siapa nak mulakan.

2) Kedah umum turunkan cukai tanah di Kedah 30 %. Di sini

3) Perak dan Selangor declare tidak pecat kakitangan berbeza ideologi politik jika benar-benar berkualiti kerjanya.

4) Semua kerajaan negeri-negeri yang baru umumkan nak bersih dari rasuah. Namun semua orang boleh cakap, kita tunggu nak tengok sekarang.

5) Ada yang isytihar potong elaun exco untuk rakyat, dan tidak dibenarkan exco buat bisnes agar tidak terdapat konflik interest dan yang boleh bawa kepada salah guna kuasa dan rasuah. Ini bagus, tetapi bagaimana jika adik beradik sebagai proksi pula?. Kena semak juga ye.

6) Ingin perkenal program bekalan air percuma kepada rakyat Selangor sehingga 20 meter padu berkuat kuasa April. Untuk tujuan itu diwarwarkan akan menyemak kontrak air di Selangor kerana didapati mengayakan satu pihak dan merugikan rakyat, Ini bagus tapi ingin dilihat akan diberi kepada siapa pula. Kami ingin lihat tender terbuka berdasarkan merit tanpa rasuah. Sumber di sini.

7) JKKK and Tabika Kemas dibiar operasi macam biasa, Cuma silibus akan disemak sikit..ini juga tindakan yang ingin dilihat, toleransi dengan mereka yang berbeza fahaman politik.

8) Sumber kekayaan Selangor akan ditadbir secara berkesan. Sumber di sini; ini baik lafaznya, namun praktikalnya yang sedang dan akan dipantau oleh rakyat.

9) Penang dan Perak membatalkan saman oleh PBT. Tawaran ini meliputi semua saman yang dikeluarkan majlis daerah dan pihak berkuasa tempatan (PBT) membabitkan penjaja dan letak kereta sehingga 17 Mac 08. Ini baik namun ada buruknya juga.

10) Cadangan menjual semua rumah exco Selangor yang dulunya bernilai RM 21 atau RM 40 juta bagi tujuan membangunkan negeri. Ini juga baik. Sumber di sini.

Selain dari apa yang disebut di atas, saya juga ingin melihat perancangan terperinci tentang menghidupkan institusi masjid dan ilmu dalam masyarakat. " Saya menamatkan bicara.

Rabu, Ogos 27, 2008

The Qur.aan and Noah's Ark

Source: About

Noah's Ark has been found on the Turkish-Iranian border, 32 kilometres from Mount Ararat, according to the leader of a team of scientists that has been investigating the site for six years.

The Turkish government is so convinced by the findings that, after years of intransigence, it has designated the site one of special archaeological interest and agreed to its excavation next summer.

The remote site contains a buried, ship-like object, resting an altitude of 2,300 metres. At 170 metres long and 45 metres wide, it conforms almost exactly to the 300 cubit by 50 cubit boat that God told Noah to build, according to Genesis 6 in the Bible.

On surrounding terrain, the American and Middle Eastern scientists have identified huge stones with holes carved at one end, which they believe are "drogue-stones," dragged behind ships in the ancient world to stabilise them. Radar soundings indicate unusual levels of iron-oxide distribution.

Salih Bayraktutan, head of geology at Turkey's Ataturk University, estimates the age of the 'vessel' at more than 100,000 years. "It is a man-made structure and for sure it is Noah's Ark." The site is directly below the mountain of Al Judi, named in the Koran as the Ark's resting place.

David Fasold, an American shipwreck specialist with no religious affiliation, has led the investigation. He says subsurface radar surveys of the site have produced "very good pictures." "The radar imagery at about 25 metres down from the stern is so clear that you can count the floorboards between the walls."

He believes the team has found the fossilised remains of the upper deck and that the original reed substructure has disappeared. But the findings have infuriated the scores of Christian Ark-hunters who travel to Turkey, convinced the Ark will only be found on Mount Ararat.

Fasold, who calls himself an "Arkologist," also argues that it was not a great flood that pushed the Ark into the mountains. He says it was "an astronomical event causing a tectonic upheaval, a tidal bore causing gravitational pull in the ocean waters that forced the boat into the mountains."

Some of Fasold's team of geophysicists and geologists are reserving final judgement until the excavation and carbon-dating. But in a British TV series on the environment next month, team member Vendyl Jones, a Middle East archaeologist and inspiration for film character Indiana Jones, says it is "between maybe and probably" that they have found Noah's Ark.

The Observer newspaper, 16 January 1994

Prologue: The Quranic verse detailing about the resting place of the Noah's Ark is found in Chapter Hood, verse 44 (Qur.aan 11:44). The verse says:

{When the word went forth: "O earth! swallow up thy water and O sky! withhold (thy rain)!" and the water abated and the matter was ended. The Ark rested on Mount Judi and the word went forth: "Away with those who do wrong!"}

The 49th verse of the same Chapter says:

{Such are some of the stories of the Unseen which We have revealed unto you: before this neither you nor your people knew them. So persevere patiently: for the end is for those who are righteous}

Mengenai Kad Ucapan

Ini mengenai kad jemputan yang kita terima atau pun yang kita beri kepada orang. Tak kiralah kad jemputan jenis apa pun. Kad kahwin, kad ucapan, kad birthday dan macam-macam lah jenis kad sekarang ini.
Contoh kad ucapan yang ada nama Allah
Yang paling utama sekali kad jemputan Kahwin. Sekiranya kita nak membuat atau nak menempah kad kahwin tersebut, jangan sekali-kali tulis perkataan Bismillah atau Assalamualaikum atau Hadis-hadis dalam bahasa arab atau jawi. Tulislah dalam bahasa rumi. Sebab nya, setiap kalimah dalam bahasa arab itu, ada kalimah Allah dan dzat-dzatnya.
Contoh kad ucapan yang ada ayat nama Allah
Orang yang menerima kad tersebut belum tentu akan menyimpan kad tersebut untuk selama-lamanya seperti menyimpan Al-Quran. Rasanya kebanyakan kita pun membuangnya dalam tong sampah.
Contoh kad ucapan yang ada ayat nama Allah
Jadi, janganlah kita memandang kecil perkara ini, yang mana dosa membuang kad yang tertera kalimah Allah itu sama dengan kita membuang Al Quran. Dan simpanlah dengan elok dan untuk selama-lamanya kad-kad yang kita terima sekiranya tertera kalimah Allah. Kalau nak buang, buat lah sepertimana cara kita nak memusnahkan al-Quran lama. Wallah hu alam. Olih:

Semua orang Melayu hendak kepada Islam

Semua orang Melayu hendak kepada Islam.....UMNO. ...PAS... .pula sebagai parti-parti sibuk dengan agenda ..hendak menegakkan keIslaman masing-masing ! akhirnya kita.... orang kebanyakan yang tidak terlibat dengan dunia politik ....terikut- ikut dengan rentak tari kedua-dua parti politik ini.
Tujuan Tuhan ciptakan manusia adalah.... rengkasnya.. ..untuk memperhambakan diri kepadaNya. Diutuskan Nabi dan Rasul menyeru...menyampai kan ...agar manusia kembali berIman..... diturunkan kitab Quran...agar kita tetap....kekal berkhendak ....berIman. ...kepadaNya.
Nabi Muhammad menyeru umatnya agar berIman..... Nabi-nabi sebelumnya juga berbuat demikian. Setelah berIman barulah perintah Sembahyang, Puasa, Haji, Zakat semuanya itu diturunkan. Soal hukum-hakam tidak timbul lagi seperti yang sibuk diperkatakan olih Ulama'-ulama' sekarang ini. Apabila hukum-hakam diperkenalkan. ...melalui Nabi dan Quran.... tujuannya adalah untuk pertahankan jiwa yang berIman....dan yang mengelak untuk tidak melakukan sesuatu yang tidak baik...adalah diri kita sendiri....kenapa ? kerana kita pertahankan KeImanan kita....ianya berlaku dengan sendirinya.. ..bukan diperkenalkan olih mana-mana parti politik.
Persoalannya, adakah kita semua telah berIman. Keduanya, siapa yang tahu sesaorang itu berIman atau tidak ? Syarat berIman adalah kasih kepada Allah....ada sesiapa tahu bahwa kita kasih kepada Allah ? Semasa kita berkasih-kasih dengan isteri kita sebelum kahwin dengannya... zaman muda-muda dulu....ada sesiapa tahu mengenainya. ...atau ada kita pukul canang satu kampung memberitau semua orang kampung mengenainya. ....jawapannya pasti tidak ! lainlah kalau muka tak malu....kan ?
Soal keImanan sesaorang hanya Tuhan yang tahu.... sendiri yang tahu bagaimana... kita sendiri buat amal....sendirilah yang tahu !
Apa yang hendak diketengahkan olih Pemimpin-pemimpin Parti Politik sekarang ini nampaknya mereka berbuat sesuatu dalam keadaan tidak tahu.
Nabi berkata, " Islam di Akhir zaman hanya tinggal namanya sahaja....Quran hanya tinggal kulitnya sahaja....masjid banyak dan cantik-cantik tapi tidak beri petunjuk.... dan Ulama' sesat menyesatkan ".
PAS...UMNO.. ..PKR.... walaupun mereka tahu Hadis ini tapi mereka-mereka ini yang telah berkedudukkan. ..dah selesa dengan jawatan yang dipegang.... 100% akan menyepi ! mengapa ? kerana pertahankan hawa dan nafsu. Sudah berada ditempat yang tinggi...mana nak turun pangkat...itulah fahamya hawa...pantang rendah ! sudah punyai harta...gaji yang tetap...lumayan pulak tu...siapa yang nak kurang....itulah nafsu namanya !
Perkara asas sebegini kalau tidak tahu....tak mau tau...tepatlah kata Nabi tu....dak ?
Nabi kata, " Awal berAgama mengenal diri...kenal diri...kenal Tuhan...kenal Tuhan binasa diri ". Tidakkah Hadis ini satu kata-kata yang asas bagi setiap kita umatnya mengenali Tuhan yang kita hadapkan ketika Sembahyang yang diterima olih Nabi sendiri PerintahNya secara ' direct ' dari Pencipta segala Pencipta !
Perlu diingat, Perintah Sembahyang yang Nabi terima dalam Peristiwa Israk-Mikraj adalah selepas pengikut-pengikut. ...para sahabatnya.. ..yakin dengan Agama yang dibawa olih Nabi...dan tahap keImanan meraka sekurang-kurangnya di tahap Haqqul-Yakin..kalau tidak Qamalul-Yakin ! Rengkasnya, mereka ( para sahabat ) telah berIman dahulu... barulah perintah Sembahyang diturunkan ! Tuhan Maha Mengetahui.. ..makhlukNya yang bernama manusia ini...perlu kasih kepadaNya dulu....barulah perintah Sembahyang diturunkan kepada Nabi.
Kita sendiri pun tahu....dalam keadaan rasa kasih....jiwa kita tenang...rasa kerendahan.. .kerinduan. .. penuh dengan rayuan kata....itulah juga intisari dalam Sembahyang !
Kalau kita tidak tahu siapa kita....dari mana kita datang di mana kita berada sekarang dan akan kemana kita pergi......siapa kita ?
Hakikat kita yang bernama manusia adalah roh @ jiwa kita yang telah berTuhan...telah berIman...seperti yang dinyatakan dalam Surah Al A'raf ayat 172. Di sinilah bermula segala-galanya. Kalau ketika di alam Roh itu kita berkhendak menjawab pertanyaan Tuhan....bagaimana sekarang ? hampir 100% kita berkhendak kepada mengikut hawa dan nafsu.....yang dipakaikan.. ...tidak begitu ? mereka yang berIman sahaja sekarang ini....say ....about 1 %....rumput kat tanah tu....masih menghijau... ..dak ?
Kalau perkara sebegini asas tidak difahami.... olih mereka yang mengaku pemimpin...mengaku Ulama' mana akan kita semua dipimpin olih mereka ?
Soal keImanan adalah...soal individu...soal kita sendiri dengan Tuhan...soal anak cucu kita denga Tuhan...bukan soal apa jua parti yang ujud di muka bumi ini ! Di Akhirat Tuhan tak tanya parti pun.......dak ?
PAS....UMNO. ...DAP... .PKR..... ..sam je brader .... semuanya.... .bla...bla. ...bla ! Usahlah cakap pasal Piagam Madinah..... .Piagam PBB pun kita tak ambil tau...kita langgar dak ? apa Piagam pun...kalau dalam suatu kumpulan itu 100% berIman....kasih kepada Tuhan....segala hukum-hakam akan berdiri dengan sendirinya.
Olih:mohd yunos mohd ali

Pemudawilayah desak Mufti Wilayah keluarkan Fatwa Berhubung Konsert Avril

Berikutan dari keputusan Menteri Kabinet yang meluluskan Konsert Avril Lavigne yang akan berlangsung pada 29 Ogos 2008 di Stadium Merdeka, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (pemudawilayah) mendesak agar Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh dan mufti-mufti lain mengeluarkan Fatwa bagi memperjelaskan hukum konsert berkenaan.

Fatwa ini penting kerana ia melibatkan soal masa depan masyarakat Malaysia, khususnya belia Islam yang kini semakin diperhambakan oleh dunia hiburan.

Tindakan kerajaan meluluskan Konsert ini dilihat umpama menuangkan minyak diatas api yang marak. Gejala sosial dan kerosakan akhlak semakin meningkat. Pemakaian remaja Islam juga semakin singkat dan menyerupai artis kesukaan mereka. Identiti Islam dan Melayu semakin luput dari tubuh anak-anak ini.

Mufti Wilayah boleh merujuk klip-klip video artis ini yang tersebar diinternet sebagai rujukan dalam mengeluarkan fatwa.

Pemudawilayah juga meminta agar Mufti Wilayah memainkan peranan yang penting dan tidak sekadar mencari populariti politik dengan hanya mengeluarkan pandangan terhadap isu hangat seperti kes Sumpah Saiful Bukhari Azlan.

Konsert Avril akan ditonton oleh ramai remaja Islam. Jika dibandingkan kesannya dengan kes Saiful, konsert ini lebih besar impaknya kerana ia melibatkan ramai orang. Oleh itu pemudawilayah mendesak agar Mufti Wilayah memainkan peranannya dan mempergunakan Ilmunya yang dikatakan lebih tinggi dari ilmu Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi.

Pemudawilayah mengingatkan bahawa menjadi tanggungjawab Mufti Wilayah untuk menyelamatkan umat Islam dari terjerumus ke dalam kancah sosialisasi sedemikian dan beliau akan diminta pertanggungjawaban dihadapan Allah jika gagal mempergunakan ilmu yang ada dalam mencegah kemungkaran. Sesungguhnya neraka Allah itu luas, dan orang-orang berilmu tinggi, yang tidak mempergunakan ilmu adalah sebahagian dari isinya.

Herman Samsudeen

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS

Wilayah Persekutuan

Isnin, Ogos 25, 2008

GHIBAH (Mengumpat):
Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu 'Ala Rasulillah, Wa'alaa Aalihie Wasahbihie Waman Walaah Hakikat yang dimaksudkan dengan mengumpat atau ghibah itu ialah menyebut akan hal seseorang dengan sesuatu yang tidak disukainya di belakangnya. Baik yang disebut itu ada pada badannya, agamanya, dunianya, dirinya, isteri/suaminya, ahli keluarganya, orang gajinya, sahabatnya, pakaiannya dan lain-lain. Di dalam sebuah hadits yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu anhu berkata yang maksudnya :
"Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Tahukah kamu apa itu ghibah (mengumpat)? " Para sahabat berkata: "Allah dan rasul-Nya yang lebih tahu" Baginda bersabda: "(Mengumpat itu ialah) Penyebutanmu terhadap saudaramu tentang sesuatu yang tidak disukainya" Dikatakan: "Bagaimana pendapat Tuan jika yang aku katakan itu memang benar terjadi pada saudaraku?" Baginda bersabda: "Jika apa yang engkau katakan itu memang benar maka sesungguhnya engkau telah mengumpatnyat, tetapi jika apa yang engkau katakan itu tidak benar maka sesungguhnya engkau telah membuat dusta kepadanya."

(Hadits riwayat Muslim)
Adapun contoh-contoh mengumpat dengan menyebut bahagian badan seseorang itu, umpamanya dengan menyebut bahawa si polan itu gemuk, kurus, hitam, atau pendek. Terhadap agama seseorang, misalnya dikatakaan si polan itu fasik, pengkhianat, berpura-pura alim, meremehkan kewajipan agama, kurang ajar kepada orang tua, bakhil atau suka mengumpat. Terhadap dunia seseorang pula misalnya disebut si polan itu tidak beradab, tidak peramah dan peduli orang, pemalas berkerja, kuat membuang masa, tidak pandai bergaul.
Contoh mengumpat yang berhubung dengan diri, suami/isteri, ibubapa, ahli keluarga, orang gaji dan sahabat seseorang pula misalnya dikatakan si polan itu sombong, buruk perangai, pencuri, penipu, tukang kebun, peminta sedekah, tidak bermaruah atau berpenyakit.
Yang berhubung dengan pakaian seseorang umpamanya disebut si polan itu pakaiannya murah, tidak berseterika, berpakaian kotor, selekeh dan lain-lain.
Pendeknya apa saja perkara yang diperkatakan di belakang seseorang yang jika didengar oleh orang yang diperkatakan (diumpat) itu, dia membencinya dan tidak menyukainya maka itulah namanya umpat atau ghibah. Orang yang melakukan perkara sedemikian adalah berdosa dan layak mendapat seksa sebagaimana yang diberi amaran oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Mengumpat itu tidak hanya terbatas perlakuannya dengan menyebut dengan lidah sahaja, bahkan ia termasuk juga perlakuan dengan tulisan, pergerakan, isyarat dengan mata, tangan, mulut dan sebagainya. Kesimpulannya setiap ungkapan atau perbuatan yang dapat difahami daripadanya menyebut kekurangan atau keaiban seorang Islam di belakangnya adalah dikira perkara mengumpat yang diharamkan.
Sebagai contohnya, meniru-niru cara berjalan seseorang kerana timpangnya jalan seseorang itu atau dari bermacam-macam gerak-geri orang yang dianggapnya sebagai sesuatu kekurangan, maka perbuatan seperti itu dianggap sebagai umpat juga yang mana hukumnya adalah haram tanpa ada perselisihan pendapat di kalangan ulama.
Demikian pula misalnya seorang pengarang buku yang dengan jelas menyebut seseorang yang tertentu di dalam tulisannya umpamanya: "Si polan itu begini dan begini", dengan maksud menyebutkan kekurangan dan menghinanya, maka adalah haram hukumnya.
Tetapi jika tulisan itu dimaksudkan untuk menerangkan kesalahan seseorang agar tidak diikuti oleh orang lain atau dengan maksud menerangkan lemahnya satu-satu pendapat itu agar orang lain tidak terpedaya kepadanya, maka itu tidaklah dinamakan ghibah (umpat) bahkan ia adalah nasihat yang memang wajib dilaksanakan bagi memelihara kesucian agama.
Demikian juga apabila seorang pengarang menulis: "Sebenarnya pendapat satu kaum atau jemaah itu adalah salah dan satu kejahilan, kebodohan, kelalaian dan seumpamanya" , maka tulisan yang seumpama ini tidak disebut sebagai ghibah. Sebab yang dinamakan ghibah itu ialah menyebut secara langsung dan terang peribadi orang perseorangan atau suatu kaum atau jemaah dengan langsung dan terperinci.
Termasuk juga dalam ghibah yang diharamkan, seperti umpamanya dikatakan: "Yang melakukan perkara buruk itu ialah orang-orang itu, sebahagian fuqaha, sebahagian orang alim, sebahagian pendakwah, sebahagian orang kampung di hujung sana" Bilamana orang yang diajak bercakap mengetahui, memahami dan mengenali mereka yang disebut itu, maka jadilah ia ghibah.
Begitu juga ghibah yang diharamkan termasuk apabila ada niat untuk menyindir dan menghina seseorang yang ditanyakan. Contohnya apabila ada orang ditanya: "Bagaimana keadaan dan khabar si polan?" Orang itu menjawab: "Semoga Allah mengampuni dan menjadikan kita ini baik" atau "Kita bermohon saja keselamatan daripada Allah" atau "Kita berlindung kepada Allah dari kejahatannya" atau "Semoga Allah memaafkan kita kerana kurang malu" dan sebagainya yang dapat difahami bahawa jawaban itu adalah mengandungi sindiran sinis yang menyatakan kekurangan orang yang ditanyakan.
Inilah di antara contoh-contoh ghibah (umpat) secara tidak langsung, tetapi si pendengar atau orang yang diajak bercakap memahami bahawa maksudnya ialah menyebut kekurangan seseorang itu.
Hukum haram mengumpat bukan hanya terbatas kepada orang yang mengumpat sahaja. Orang yang mendengar atau menyetujui apa yang diumpatkan juga adalah haram hukumnya. Orang yang mendengar seseorang yang mengumpat, wajiblah bagi yang mendengar itu mencegah perkara tersebut jika dia tidak merasa takut terancam olehnya. Jika dia tidak mampu untuk mencegahnya, maka wajib dia mengingkarinya dengan hatinya dan menjauhi atau meninggalkan tempat itu jika dia boleh berbuat begitu. Jika dia mampu menegur dengan kata nasihat atau dapat mengalihkan percakapan tersebut kepada hal-hal yang lain, maka wajiblah dia melakukan perkara itu. Jika dia tidak melakukannya, dia juga turut berdosa.
Apabila seseorang berada di dalam suatu majlis yang sedang berlaku di dalamnya ghibah (umpat) dan dia tidak mampu mencegahnya atau dia sudah cuba mencegahnya, tetapi tidak dihiraukan oleh orang-orang yang berada di majlis itu dan tidak ada jalan baginya untuk meninggalkan majlis tersebut, maka untuknya beberapa jalan keluar. Hendaklah dia berzikir kepada Allah Ta‘ala dengan lidah dan hatinya atau dengan hatinya sahaja atau hendaklah dia berfikir pada perkara lain bagi memalingkan dirinya dari mendengar ghibah yang ada di majlis itu. Dengan demikian tidaklah ada apa-apa (dosa) setelah itu jika dia terdengar percakapan ghibah itu. Jika ada peluang baginya untuk meninggalkan majlis tersebut sesudah itu, maka wajib dia meninggalkan tempat itu selagi mereka tetap melakukan ghibah (umpat). Firman Allah Ta‘ala dalam surah Al- An‘am ayat 68 yang tafsirnya :
"Dan apabila engkau melihat orang-orang yang memperkatakan dengan cara mencaci atau mengejek-ejek ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka memperkatakan soal yang lain dan jika engkau dilupakan oleh syaitan (lalu engkau duduk bersama mereka), maka janganlah engkau duduk lagi bersama-sama kaum yang zalim isesudah engkau teringat (akan larangan itu)."

Yang terlebih baik bagi seorang Islam itu apabila dia mendengar seseorang mengumpat orang Islam yang lain lebih-lebih lagi orang yang diumpat itu orang yang mempunyai nama baik dan tergolong di kalangan orang baik-baik, maka seharusnya dia melarang perkara tersebut demi mempertahankan kehormatan orang itu. Apabila di akhirat nanti, Allah Ta‘ala pula akan mempertahankan dirinya daripada api neraka sebagaimana yang diriwayatkan daripada Abu Darda’ Radhiallahu ‘anhu daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa menolak (melarang) dari (diumpat) kehormatan peribadi saudaranya, nescaya Allah akan menolak (memalingkan) api neraka daripada dirinya kelak di Hari Kiamat."
(Hadits riwayat Tirmidzi)
Manakala daripada Jabir bin Abdullah dan Abu Thalhah bin Sahl Al-Anshari Radhiallahu ‘anhum, keduanya berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang maksudnya : "Tidak ada seorang yang menghina seorang muslim di suatu tempat di mana dijatuhkan kehormatannya dan dikurangkan harga dirinya, melainkan pasti Allah akan menghinakannya di tempat di mana dia ingin mendapat pertolongan- Nya. Dan tidak ada seorang yang menolong seorang muslim di suatu tempat di mana dijatuhkan kehormatannya dan dikurangkan harga dirinya, melainkan pasti Allah akan menolongnya di tempat di mana dia sangat mengharapkan pertolongan- Nya.
(Hadits riwayat Abu Daud)
Apabila seseorang telah terlanjur melakukan ghibah (umpat) kepada saudaranya, maka dituntut dengan segera agar dia bertaubat dari dosa itu. Taubat kerana perlanggaran hak Allah (yang wajib dilaksanakan oleh hamba-Nya) adalah dengan tiga syarat iaitu:
1. Menarik diri dari melakukan maksiat ketika itu juga
2. Menyesal dari perbuatan dosa itu
3. Berazam tidak akan mengulangi lagi perbuatan itu
Oleh kerana maksiat ghibah ini menyangkut dengan hak orang lain maka selain tiga syarat di atas ditambah lagi dengan syarat yang keempat iaitu:
4. Mengembalikan sesuatu yang diambilnya secara tidak sah kepada pemiliknya atau meminta maaf dari kesalahannya itu dan memohon supaya dibebaskan dari tuntutan sesuatu itu.

Dari Pejabat Mufti Brunei Darul Salam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...