Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Jumaat, Februari 20, 2009

Penyokong maki Ulama bukti Islam bukan pegangan Parti

Keduduukan ulama dalam Islam adalah tinggi dan mulia kerana disebut mengenai kemuliaan mereka, yakni orang berilmu dan di sebut di dalam al Quran.Malah hadis Rasulullah SAW menganggap golongan ini sebagai pewaris Nabi.

Justeru bagi orang Islam yang berakhlak dengan akhlak seorang Muslim yang sejati, sewajarnya mereka memuliakan dan menghormati ulama.Itulah adab yang seharusnya ada pada parti diri orang Islam.

Sehubungan itu, kita sungguh sedih apabila Ulama di cerca dan dimaki segelintir penyokong parti politik di sebabkan Ulama itu memberi nasihat yang tidak pro kepada mereka.Mencerca dan memaki seorang Ulama adalah tindakan yang tidak beradab dan menyalahi akhlak seorang Muslim.Ulama ini di cerca atas isu politik dengan tidak langsung berlandaskan kepada asas ilmu.

Adalah tidak wajar sama sekali pertimbangan politik mengatasi pertimbangan akhlak dan nilai yang di ajar dalam Islam.Perkembangan semasa memperlihatkan seolah olah parti politik itu terlalu "suci" sehinggakan segala pandangan dan pegangan yang tidak selari dengan mereka dianggap sebagai salah dan tidak benar.

Dalam Islam, perbezaan pendapat itu di ikhtiraf dan ada adab yang harus di patuhi meskipun berbeza pendapat, apatah lagi apabila pandangan Ulama itu adalah pandangan yang mempunyai asasnya dalam Islam.

Walaupun ada dalam kalangan masyarakat tidak bersetuju dengan pandangan dan tindakan pemerintah, hal itu pun perlu di perhalusi dengan adab dan akhlak.Perbezaan pendapat dalam hal yang bukan menyentuh soal dasar saperti aqidah tidak harus sampai mewujudkan bibit kebencian dan permusuhan.

Dalam berpolitik pun haruslah dengan adab dan kebijaksanaan,Kepentingan agama, bangsa, dan negara haruslah di letakkan melangkau kepentingan parti politik atau kelompok tertentu.

Oleh: Timbalan Presiden PKPIM.

(Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...