Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Isnin, Mac 29, 2010

KEGONCANGAN PERASAAN - PENYAKIT PEMIMPIN

Umat hari ini mempunyai ramai pakar menyusun sistem ekonomi, sistem politik, sistem ketenteraan, sistem pendidikan, sistem itu dan ini, dan sebagainya.Ramai pemimpin telah berjaya menyatu dan menyusun ramai pengikutnya.Imam solat pun ramai berjaya menyusun saf jemaah melalui seruannya "rapat rapat dan luruskan saf!".Tetapi belum ada di antara mereka yang telah berjaya menyusun hati atau perasaan diri sendiri apatah pengikut mereka.

Sebaliknya "perasaan" pemimpin hari ini, terutama pemimpin politik, sentiasa goncang, kalau begitu bagaimana mereka boleh menyusun hati dan perasaan pengikut dan rakytanya.Main mainkan perasaan rakyat adalah.

Suasana sebegini menggambarkan betapa perasaan atau jiwa mereka sebenarnya sentiasa tidak tenteram.Lihat telatah mereka di Parlimen yang mengambarkan ketidak tenteramnya mereka.Mereka kurang bahaskan hal rakyat tetapi banyak bermain perasaan dan sentimen dengan menghentam peribadi pihak lawan masing masing.Adakala menghentam kawan sendiri.Masing masing sibuk berhujjah untuk mempertahankan diri masing masing bukan memperjuangkan hak rakyat.

Oleh kerana perasaan tidak teratur , kacau bilau, dendam tidak menentu, marah tidak kena tempatnya, patut takut jadi berani, patut berani jadi takut, takut tidak kena pada tempat dan berani tersalah tempat.Akhirnya haru biru, gila, kacau bilau, dan kecoh lah mereka.

Mereka tidak mempunyai satu kaedah untuk menstabilkan "perasaan" diri sendiri.Kalau begini bagaimana hendak menstabilkan perasaan rakyat?

Justeru itu kaedah di perlukan untuk 'mengontrol perasaan".Jadi di manakah kunci untuk meredakan perasaan perasaan yang tidak baik dan menyusun semula perasaan yang baik?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...