Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Jumaat, Julai 06, 2012

Golongan di sebut pencukur agama oleh Nabi SAW?

Dalam dunia politik ada segolongan manusia yang kerjanya berfikir dan merancang strategi bagaimana untuk menjatuhkan pihak lawan.Kerja mereka tidak habis habis tanpa bosan dan tanpa kira dosa dan pahala.Mereka adalah golongan penghasad atau pendengki yang tidak letih berkerja memastikan kebahagiaan hilang dari pihak yang di dengkinya.Mereka ini seolah olah marah kepada Allah kerana mengurniakan nikmat kebahagian kepada pihak yang di dengkinya.Kepada golongan ini Allah menyebut dalam firman Nya saperti yang tersebut di dalam Al Quran yang bermaksud:

“Apakah patut mereka itu dengki kepada manusia disebabkan nikmat yang di berikan Allah kepada mereka dari limpah kurniaNya? (Surah An Nisaa’ ayat 54).

Golongan ini akan senyum lebar dan akan menambah minyak kedalam api jika ada isu buruk menimpa pihak yang di dengkinya.Sebaliknya jika ada kebaikan yang dilakukan maka bermasam muka lah dia.Mereka ini ibarat saperti lalat bangkai, suka mencari yang busuk busuk.Bila bertemu minyak wangi dia boleh mati.

Penyakit hasad dengki adalah sebenarnya musuh umat Islam.Golongan yang mempunyai penyakit ini hidupnya gelisah dan gundah gelana kerana sentiasa tidak puas hati melihat apa yang di miliki oleh pihak yang didengkinya.

Perangai golongan yang sudah terkena penyakit ini sentiasa menjurus kepada jatuh menjatuh, umpat mengumpat, fitnah memfitnah,tuduh menuduh,maki memaki,kata mengata,aib mengaibkan, kafir mengkafir dan segala macam lagi .Apabila kita mendengarnya sangat mengecewakan dan meletihkan.Kerana yang terlibat juga adalah ramai cerdik pandai agama.Mereka sebenarnya peruntuh atau perosak nilai nila ilmu dan agama.

Inilah yang sedang berlaku dalam dunia politik orang Melayu sedangkan kita semua mengaku beragama Islam dan bersaudara.

Oleh sebab itu Nabi SAW bersabda:

“ Akan menjalar kepada kamu penyakit umat umat yang terdahulu; HASAD dan BENCI MEMBENCI.Itu sebenarnya pencukur.Aku tidak menyatakan pencukur rambut, tetapi ia MENCUKUR AGAMA”. (HR: al Bazzar dengan sanda yang sahih, juga di riawayatkan ole at Tirmizi)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...