Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Ahad, Februari 03, 2013

Tidak akan wujud perpaduan apabila ada sifat Takbur

Penyakit takbur akan menyebabkan ada pihak yang memandang rendah orang lain.Dia merasakan dirinya yang paling baik, pandai dan mulia.Dia akan menjadi manusia yang tetutup pada pandangan, teguran dan bantuan orang lain. Orang yang takbur tidak mengenal erti dan nilai kerjsama kerana merasakan dirinya serba boleh dan serba mampu.

Individu yang takbur tidak akan mampu melakukan amalan amalan yang boleh menyuburkan rasa persaudaraan saperti memberi salam, betanya khabar, menziarahi rumah saudara mara dan handai taulan, memberi pujian, meminta nasihat mahupun menerima teguran. Amalan amalan inilah yang akan membina perpaduan tetapi orang takbur tidak akan melakukannya kerana itu runtuh lah perpaduan.

Manakala kumpulan yang takbur pula sentiasa mendabik dada merasakan bahawa hanya kumpulan nya yang boleh melakukan yang terbaik. Kumpulan yang takbur ini akan sentiasa menghina kumpulan lain. Maka caci mencaci, kata mengata, fitnah memfitnah akan berleluasa dan menjadi budaya di tengah tengah masyarakat. Hanya keran kuasa, harta dan nama, kumpulan atau individu yang takbur sanggup menggadai perpaduan.

Menyedari bahaya takbur yang merosakkan perpaduan inilah, Imam al Ghazali rhm. menyarankan agar setiap kali melihat orang melakukan dosa, hendaklah di benci dosanya, bukan orang yang melakukannya dan jangan sekali kali berasa lebih baik daripada orang yang berdosa itu.

Beliau menyarankan agar kita mengatakan kepada diri, mungkin orang melakukan dosa itu kerana dia kurang ilmu berbanding kita yang melakukannya dengan ilmu. Jika dia lebih tua……..mungkin dia lebih banyak pahala berbanding kita. Pendek kata, jangan ada unsur menghina orang lain!

Perpaduan hanya dapat dicapai apabila ada rasa tawaduk.Dengan sifat itu Rasulullah SAW mempersaudarakan para sahabat yang mempunyai pelbagai latar belakang kehidupan, bangsa, warna kulit dan tahap ilmu –  saudagae,hamba abdi, terpelajar, buta huruf, Rom, Parsi dan Habshi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...