Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Rabu, Jun 30, 2010

Tiba tiba ULAMA sertai UMNO beramai ramai?

UMNO sebenarnya membuka ruang yang luas kepada golongan ulama dan sama sekali tidak menutup ruang dalam menegur dan memberikan nasihat dalam menyatakan perkara yang benar dan yang salah.

Salah seorang ulama muda yang menyertai UMNO hari ini, Fathul Bahri Mat Jahaya berkata pandangan berkenaan adalah hanya pandangan sesetengah pihak dan peluang bersama UMNO akan digunakan sebaik mungkin untuk menegur pemerintah.

Katanya menegur pemerintah serta menegur masyarakat ada adabnya dan dalam agama, Allah menyatakan setiap manusia itu perlu dinasihati kerana setiap diri manusia itu bukanlah sempurna kerana masih ada kekurangan.

“Kita boleh bersama-sama dengan pemerintah. Kita boleh sampaikan nasihat secara langsung bersesuaian dengan hadis daripada Ibnu Abbas r.a yang mana Nabi Muhammad s.a.w mengajar cara kita menegur pemerintah.

“Menegur pemerintah bukanlah dengan cara memaki hamun, menghina dan bukannya menyampaikannya di mimbar-mimbar khutbah dengan terbuka, itu bukan adab Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam menegur dan menasihati pemerintah.



Menegur Pemerintah biarlah berhikmah

“Kata Ibnu Abbas lagi, Nabi mengajar kamu, pegang tangan pemerintah, bersendirianlah dengannya dan sampaikan apa yang ingin kamu sampaikan. Sekiranya dia terima, itu perkara baik dan jika dia tidak terima, kamu telah menunaikan tanggungjawab,” katanya.

Kata beliau lagi, maka itulah yang akan diusahakan dalam usaha memastikan apa yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah.

Oleh: Fathul Bahri Mat (Phd) Doktor Falsafah,
 (Salah seorang Ulama yang menyertai UMNO baru baru ini)







Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...