Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Sabtu, Februari 25, 2012

Malaysia Kecam Insiden Bakar Al-Quran Di Afghanistan - Anifah


KUALA LUMPUR Jumaat Februari 24, 2012 :
Malaysia kecam dengan insiden pembakaran Al-Quran oleh anggota tentera Amerika Syarikat di Bagram, Afghanistan, awal minggu ini, kata Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman.

Katanya tindakan tidak bertanggungjawab dan sensitif itu telah mencetuskan gelombang kemarahan yang tidak wajar di Afghanistan serta beberapa bahagian lain di dunia termasuk Malaysia.

"Malaysia sedih dengan kehilangan beberapa nyawa akibat tindakan itu dan terkejut serta kecewa dengan perbuatan hina itu telah berlaku ketika usaha-usaha dijalankan untuk memulihkan keamanan dan kestabilan di Afghanistan dan rantau itu.

"Tindakan tidak bertanggungjawab itu hanya menghalang usaha-usaha komuniti antarabangsa memulihkan keamanan dan kestabilan di Afghanistan," kata Anifah dalam kenyataan di sini, malam Jumaat.

Malaysia juga meminta semua pihak yang marah dengan insiden itu supaya tidak mengambil sebarang tindakan ganas manakala sikap tidak ambil kisah dan tidak bertanggungjawab oleh anggota tentera Amerika yang terbabit tidak boleh ditolak ansur, katanya.

Anifah berkata Malaysia berharap pihak berkuasa berkaitan akan mengambil tindakan sesuai dengan segera terhadap mereka yang melakukan perbuatan itu.

"Malaysia juga menyambut baik jaminan oleh kerajaan Amerika Syarikat serta komander Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) di Afghanistan bahawa perkara itu akan disiasat dengan teliti dan mengambil tindakan supaya mengelak insiden seperti itu berulang pada masa depan," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...