Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Rabu, Februari 10, 2010

GEJALA MATLAMAT MENGHALALKAN CARA

Gejala Matlamat Menghalalkan Cara Sudah Menjadi Tabiat Yang Mendarah Daging Di Dalam Kancah Kehidupan Masyarakat Hari Ini

Gejala matlamat menghalalkan cara ini, sering berlaku di kalangan artis.Umpama ada artis pakai tudung di luar tetapi apabila berlakon mereka buka tudung. malah simptom negatif ini semakin hari semakin menular ke dalam kehidupan masyarakat umum, khususnya ke dalam kehidupan masyarakat Islam.

Sepintas lalu, kita dapat lihat, bagaimana para penguasa kaum Muslimin, sering menggunakan seribu macam dalih untuk tidak menerapkan sistem Islam di dalam kehidupan. Kalau ada pun yang diterapkan, ia hanyalah cebisan yang diterapkan mengikut selera mereka dan dijustifikasi oleh ulamak yang diberi gaji oleh para penguasa tersebut.

Lihatlah bagaimana hukum Islam yang kononnya diterapkan, tetapi jauh menyimpang dari ajaran Islam itu sendiri. Sebagai contoh, hukuman sebat yang sepatutnya dilakukan sebanyak 40 / 80 kali sebatan di dalam hukum hudud, tetapi menurut perlembagaan sekular Malaysia, ia hanya boleh ’dilaksanakan’ dengan 6 sebatan dan denda sebanyak RM 5000 sahaja, dan itu pun sehingga kini masih tidak dapat dilaksakan dan dipandang sinis oleh banyak pihak, khususnya bagi mereka yang tidak memahami ajaran Islam secara kaffah.

Di peringkat yang lebih global, kita dapat melihat bagaimana individu dan jemaah Islam sanggup menggadaikan ajaran Islam, kononnya demi untuk mempertahankan Islam. Lihat saja bagaimana demokrasi sehingga ke hari ini masih diperjuangkan, bahkan dijaja di sana sini, dengan motif agar mereka dapat meraih undi, dan seterusnya dapat berkuasa dan menatang perlembagaan kufur sebagai yang paling mulia.

Jadi, seharusnya semua pihak, tidak kira individu, jemaah, ulama’ mahupun para penguasa, perlu memainkan peranan dalam usaha untuk menyingkirkan pemahaman yang rosak, terutama pemahaman Machavelli matlamat Menghalalkan Cara” dari kehidupan umat.

Sistem Islam tidak pernah mengajar penganutnya untuk berkompromi dengan kebathilan dalam apa jua keadaan sekali pun.

Daripada Abu Abdullah al-Nu’man ibn Basyer r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati”




Sumber: HT

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...