Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Rabu, Februari 24, 2010

MASAALAH BAYI LUAR NIKAH DAN PENYELESAIANNYA

Segera bina pusat bayi luar nikah - NGO

KUALA LUMPUR 20 Feb. - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyokong cadangan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPKKN) membina sebuah pusat penempatan bayi luar nikah dan meminta supaya langkah itu disegerakan.

Pengurus Besar Yayasan Bakti Khidmat Masyarakat Malaysia (YBKMM), Datuk Sheeda Romliberkata, kerjasama daripada pelbagai pihak diperlukan bagi memastikan pusat itu mampu memainkan peranannya sebagai tempat perlindungan bayi luar nikah.

"Jika dilihat daripada sudut positif, cadangan ini sesuatu yang bagus kerana mampu menyelamatkan bayi tidak berdosa daripada dibuang di tempat yang tidak sepatutnya.

"Namun, daripada sudut negatifnya, ia seakan-akan menggalakkan gejala sosial ini lebih berleluasa dalam kalangan masyarakat kita," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.(Sumber: Utusan Malaysia)


Ulasan:
Kita sebagai manusia merasa sedih dan pilu apabila berlaku kes-kes penganiayaan terhadap bayi yang sering dilaporkan di dada-dada akhbar utama negara kita. Negara kita bukanlah Negara Barat di mana orang kafir merupakan majoriti dan masalah sosial seperti ini adalah hidangan utama dan asam garam kehidupan harian mereka sebagai natijah kekufuran mereka terhadap aturan hidup yang di bawa oleh Rasulullah SAW, nabi dan utusan Allah di akhir zaman ini. Hidup mereka ini hakikatnya lebih teruk dari binatang ternak.


Namun begitu, apa yang berlaku adalah yang sebaliknya! Masalah sosial yang cukup menghinakan wujud dalam masyarakat kita yang majoritinya adalah orang Islam yang mengakui beriman kepada Allah sebagai Tuhan dan Muhammad sebagai utusan yang dilantik olehNya. Hakikatnya, dalam kehidupan Islam, hanya kesejahteraan dan kerahmatan yang meliputi dunia.

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk membawa rahmat bagi sekalian alam”. [TMQ Al Anbiyaa' (21) : 107].

Di mana silapnya??!?

Maha benarlah Allah Yang Maha Agung di dalam firmanNya, “Itulah Dia Addeen yang lurus (Islam),tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”. [TMQ ArRum(30): 30].

Akibat penolakan aturan hidup dari Allah, hidup kita di negara ini menjadi seperti keadaan di negara-negara Barat. Manusia dengan angkuh cuba menyelesaikan masalah hidup ini dengan kebijaksanaan yang mereka miliki, sedangkan hakikatnya, terlalu banyak perkara yang tidak mereka ketahui. Sebaliknya manusia terus engkar dan sombong terhadap ayat-ayat Allah.

Apakah manusia tidak pernah mendengar firman Allah SWT ini? "Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari peringatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta". [TMQ Thaahaa (20) : 124].

Kehidupan yang sempit, susah dan hina inilah akibat dari sikap manusia yang engkar dan sombong terhadap ayat-ayat TuhanNya.



Wallahua’lam.





Sumber: HT

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...