Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Jumaat, Disember 26, 2014

Ada orang hairan macam mana orang mendakwa nampak Nabi Muhammad SAW dalam majlis selawat?

Kalau 100 tempat selawat dalam satu masa  tak kan Nabi jadi 100 jasad?

Imam As-sayuti menjawab dalam al-hawi lilfatawi dengan membawa satu bait syair :
كالشمس في كبد السماء وضوءها # يغشي البلاد مشارقا ومغاربا
Maksudnya : Seperti matahari di tengah langit sedangkan cahayanya # menerangi negeri-negeri di timur dan barat

Imam As-sayuti membawa lagi kisah anak murid Syeikh Ibnu 'Athaillah dan Syeikh Ibnu 'Athaillah ketika Anak muridnya pergi ke mekah menunaikan haji.. Tiba-tiba ketika tawaf beliau ternampak Syeikh Ibnu 'Athaillah sedang tawaf , dia berniat untuk menyapa gurunya selepas tawaf tiba-tiba gurunya hilang dari pandangannya , kemudian dia ternampak lagi di Arafah dan lain-lain tempat.

Selepas pulang ke kaherah dia bertemu Syeikh Ibnu 'Athaillah dan bertanya : adakah tuan guru bermusafir ke Mekah? Jawab Syeikh : tidak. Anak muridnya menyambung : ya sidi bagaimana aku melihat mu di Mekah? Jawab Syeikh : wahai muridku seorang yang besar(wali qutub) mampu memenuhi alam..maka saiyidul mursalin lebih aula.

(Al-hawi lilfatawi juzuk 2 m/s 319)

Mukjizat para anbiya tidak hanya ada pada mereka ketika masih hidup. Tetapi juga pada mereka sesudah wafat. Jika kita mensyarahkan tentang kehadiran para anbiya menurut logik akal maka hal ini memang tidak akan masuk akal kerana masa dan tempat itu milik Allah dan mukjizat para anbiya dan mursalin itu bukti kepada kekuasaan Allah Subhanahu wa Taala. Wajib bagi orang beriman mempercayai mukjizat kerana ia masuk dalam bab aqidah aswj. Wallahua'lam

Kredit : Ustaz Uthman Daud

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...