Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Selasa, Disember 02, 2014

Amalan amalan “bidaah” para salafusoleh yang tidak pernah dibuat Raulullah SAW.

Banyak amalan salafussoleh yang tak pernah dibuat Rasulullah.

1. Solat terawih berjemaah 20 rakaat selama sebulan - ijtihad saidina Umar

2. Idea Pengumpulan Al Quran dan seterusnya pembukuan Al Quran - ijtihad saidina Umar dan Saidina Uthman

3. Solat sunat selepas ambik wudhuk - ijtihad Bilal bin Rabah

4. Merekacipta selawat - Saidina Ali, AbduLlah bin Umar, Abdullah bin Abbas, AbduLlah bin Mas'ud, Imam ASy Syafie radiyallahu 'anhum

5. Azan dua kali sebelum solat Jumaat - Saidina Uthman

6. Imam Malik berpendapat, diharuskan melewatkan solat bagi mereka yang ketiadaan air diqiyaskan dengan seorang perempuan yang kedatangan haid yang diharuskan melewatkan solatnya (al Mughni: 1/250)

7. Imam Abu Hanifah dan Imam asy Syafie berpendapat, sah tayammum bagi seorang yang berhadas besar dengan niat mengangkat hadas kecil diqiyaskan dengan sahnya wudhuk selepas membuang air kecil atau besar (walaupun tanpa niat untuk mengerjakan solat). (Al Mughni: 1/267)

8. Imam Malik membolehkan qadha' solat malam yang terluput, iaitu dikerjakannya selepas terbit fajar sebelum solat Subuh diqiyaskan dengan solat witir. Tetapi ini adalah salah satu pendapat Imam Malik berhubung dengan masalah ini. (al Mughni:2/120)

9. Solat Sunat Dhuha - Ibnu Umar radiyallahu 'anhu

Banyak lagi.

Yang penting yang berijtihad berkenaan memang ada disiplin ilmu yang kuat untuk berijtihad. Dan mereka tahu apa kehendak dalil al Quran dan hadith samada berbentuk am, khas, nasikh, mansukh dsb.

Datang makhluk penyesat zaman sekarang ni kata, apa yang tidak dibuat oleh Rasulullah adalah dilarang, diharamkan, bid'ah sesat masuk neraka dan ditinggalkan terus ?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...