Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Isnin, Mei 10, 2010

Maruah Umat Islam


Umat Islam perlu tahu apa itu maruah bagi diri seorang Islam. Supaya kita dapat menjaga maruah diri dan agama kita, sama sama menghormati, mempertahankan dan memperjuangkannya. Oleh kerana maruah adalah nilai diri kita dan hidup mati kita, kita mesti memiliki dan mempertahankan nya hatta dengan darah dan nyawa sekali pun. Maruah tidak bolih di gadai. Demi menjaga maruah , darah dan nyawa bolih jadi tebusannya. Begitu tingginya nila maruah pada manusia. Manusia sanggup buat apa sahaja demi memelihara dan mempertahankan maruah dirinya, agama, bangsa dan lain lain.
Maruah atau kemulian diri atau izztunnafsi bagi umat Islam ialah Imannya. Kedua, ke Islaman nya, yakni hukum hakam yang lima yang tertegak dalam dirinya sama ada hukum wajib, sunat, makruh atau harus. Yang termasok maruah itu ialah kehormatan anak isteri, harta dan negaranya. Ketiga, ialah akhlak yang mulia yang menghiasi diri saperti jujur, ikhlas, sabar, kasih, sayang, pemarah, berani, benar, tawaduk, berlapang dada, pemaaf dan lain lain lagi.

Demikian lah tiga ciri penting tentang maruah seorang Islam. Inilah harga diri seorang Islam. Mulianya, terhormatnya dan agungnya umat Islam ialah apabila mereka mempunyai ketiga tiga faktor ini. Ia itu memiliki maruah diri. Tanpa Iman, Islam dan Akhlak umat Islam akan hilang maruah yakni hilang kemuliaan, kehormatan dan keagungan diri. Mereka terhina, tidak bahagia dan tidak di pedulikan. Ada, tapi macam tidak ada, ada yang tidak di ambil kira. Sebab orang Islam yang tahu dan sedar akan hal ini akan buat apa saja demi mendapatkan dan mempertahankan maruahnya selaku seorang Islam. Maruah akan di perjuangkan sebagai hidup matinya. Tidak ada tolak ansur dan jual beli dalam urusan memelihara maruah. kalau maruah tercemar, dia akan sanggup gadai darah dan nyawa demi mengembalikan kesuciannya. Dan kiranya maruah itu terlucut daripada dirinya, dia akan rela mati sesudahnya. Begitulah sikap muslim sejati, diri yang menjadi tebusan agamanya dan akhlaknya. Dan dia tidak takut pada sebarang ugutan dalam mempertahankan agamanya itu. Dan dia juga tidak bolih di umpan umpan dengan apa saja sebagai tukaran pada maruah tadi. Wang ringgit, jawatan atau harta benda terlalu kecil dibandingkan dengan maruah diri. Sebab itu tidak akan terkorban maruahnya sebagai seorang Islam hanya di umpan dengan wang, jawatan dan harta.

Bahkan muslim sejati akan sanggup mengorbankan wang, jawatan dan apa apa juga harta,darah dan nyawa sekalipun demi mempertahankan maruahnya. Dia berpegang teguh pada satu ingatan, kata kata sakti. Hidup biar mulia, dan mati biar syahid.

Dengan kata lain ia mahu hidup dengan mempunyai maruah dan demi mempertahankan maruah dia rela mati.
Begitukah hal umat Islam hari ini dalam soal menjaga maruah diri selaku seorang Islam? Jawab nya tidak!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...