Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Isnin, Mei 10, 2010

FITNAH DAN POLITIK

Pada zaman nabi s.a.w, baginda s.a.w yang mulia lagi di muliakan, mentakbir dengan sidiqq amanah tablig dan fatanah, mengajar manusia dengan jalan kebaikan , dengan mengunakan cara yang baik dan berhemah tinggi.Untok memilih pemimpin di adakan perbincangan antara ketua ketua , ia itu mereka yang arif lagi amanah. Tugas memimpin di lihat sebagai satu tugas yang sarat dengan amanah. manusia yang beriman takut untou melaksanakan amanah ini, kerana ia nya sungguh berat. Sistem menonjolkan diri untuk jadi pemimpin bermula dengan orang Greek, di mana menjadi pemimpin membawa pada habuan yang lumayan. Ini berbeza dengan konsep pimpinan dalam Islam, di mana si pemimpin, hatta yang mengutip zakat pun tidak di benarkan mengambil hadiah dari pembayar zakat ( rujuk hadith berkaiatan) secara suka rela.

Ini sangat berbeza dengan sistem politik sekarang

Nabi s.a.w berpegang sebagai jalan yang terakhir.

Institusi politik adalah rekaan orang barat. Di Malaya ia nya di bawa masuk olih British. Sistem pemerintahan yang ada dalam dunia Melayu ia lah sistem beraja.

Bahaya nya mengambil satu institusi dari barat, ia lah dengan insitusi itu terikat pada nya dokma dokma yang wujud dalam tamadun barat. Manusia Islam yang berpolitik, tidak kira sama ada di Malaysia mahupun di Mesir, mahupun di Jordan, terpalit dengan kelakukan yang berbau Greek. Nabi s.a.w melarang kita mengambil perkara yang datang dari kafirun, sedangkan ujud institusi atau perkara yang lebih baik dalam Islam.

Kalau kita lihat semua negara yang pernah di takluki olih barat, mereka bila mereka tinggalkan negara itu , mereka pastikan sistem mereka di kekalkan. Seperti dalam " protocol of the Zion elders' mereka tinggalkan antara "goyins' yang berkiblatkan barat' untuk meneruskan dakwa mereka.Mereka pilih antara "goyins" ini pemimpin yang sealiran dengan mereka, Ali Jinnah, Nariri, Nasser, Tunku Ab Rahman adalah contoh pemimpin yang banyak terikut dengan cara barat.

Selepas merdeka , mereka tidak mahu serahkan kuasa pada raja raja Melayu, seperti mana mereka ambil kuasa dulu. Ini kerana mereka tahu dengan kekalnya kuasa di tangan raja raja, ummat manusia akan lebih bersatu, daripada berpecah belah saperti sekarang ini.

Menegakkan hukum Allah swt?

Ya, ia nya satu perkara yang baik dan wajib. tetapi menegakkan hukum Allah swt bermula dengan mengunakan keadah perjuangan dengan hukum Allah swt. Bukan maklamat membenarkan kaedah. Perpaduan ummah adalah penting dalam Islam. mencela dan memfitnah itu di cela dalam Islam, bersepakat dengan orang kafirun untuk menjatuhkan saudara seislam di larang( rujuk fatwa PAs negeri Kelantan tahun 1960s tentang tidur sebantak dengan orang kafir).

Begitu juga mempersendakan apa jua hukum Allah swt, seperti hukum menutup aurat, ataupun perlu nya hukum hudud di laksanakan, ataupun memerangi rasuah, .....

Umat Islam , kemakmuran kita, keimanan kita, ke sepakatan kita, menjadi satu maklamat perjuangan.

Parti parti politik di banyak negara Islam zaman ini telah di tubuhkan selepas penjajah meninggalkan sistem mereka. akibat nya umat Islam masih lagi bergaduh dan bercakaran sesama sendiri. Di Pakistan, di Bangladesh, di Palestine dan banyak lagi kawasan penduduk Islam, kita umat Islam belum lagi belajar bagaimana untuk duduk semeja, satu saf, mengetepikan perbezaan remeh temah antara kita, dan mengutamakan perpaduan ummah dan kekuatan ummah. Ia kita , antara kita kelemahan kelemahan, tetapi kelemahan ini boleh di perbetulkan dalam kelambu, antara kita, selepas kita tidur sebantal.

Jika kita boleh dan sanggup tidur sebantal dengan orang kafirun, dengan harapan yang mereka boleh menjadi lebih adil, sehingga mengambil Syaidina Umar Al Khattab r.a sebagai contoh, kenapa pula kita tidak boleh pulihkan saudara seislam kita?

Pentakbiran manusia di atas muka bumi ini adalah sebahagian dari Islam. manusia perlu makan, dan untuk makan, kita mesti berkerja. kerja itu sebahagaian dari Islam. mencuri juga satu cara yang boleh di jadikan sebagai wadah mencari makan, begitu juga bergelumang dengan riba dan rasuah. Kerana riba rasuah dan mencuri itu juga boleh mendatangkan makanan, dan mencari makanan adalah sebahagian dari Islam, namun kita tidak boleh katakan yang mencuri, merompak itu sebahaian dari Islam.

Berpolitik itu tidak ada kena mengenakan dengan keperluan untuk mentakbir negara . Mentakbir negara adalah satu perkara yang ada dalam Islam dan tidak boleh di pisahkan daripada Islam, kerana semua perbuatan manusia terpaku pada hukum Allah swt.

Kalau kita mahu menegakkan hukum Allah swt, kita semesti nya berpaut kuat dengan hukum itu, dalam apa jua keadah yang kita gunakan.

Semoga, kita di Malaysia di berkati Allah s w t dengan pemimpin yang hati nya lebih ikhlas dan tulus, hanya pada Allah swt, dan boleh menyatupatukan semua ummat Islam di dalam satu wadah perjuangan hanya untuk Allah swt.

Bagai mana kita hendak bersatu, sedangkan semua tenaga kita tertumpu pada usaha untuk menjatuhkan saudara seislam kita?
 
Seringkali kita melihat mereka mereka yang bergiat dalam dunia politik tanah air, membuat tuduhan itu dan ini atas orang orang yang tidak hadir semasa tuduhan itu di buat. Orang itu dan ini di katakan korup, pembuat maksiat dan seterus nya. Perbuatan ini di lakukan di masjid, di pejabat pejabat di akhbar dan di mana jua.


Baru baru ini pula kita di khabarkan konon nya ada orang yang mengupah sekumpulan manusia untuk memburuk burukkan manusia lain.

Ini semua di anggap boleh, kerana ramai yang percaya yang Islam dan politik itu tidak terpisah. Olih itu apa jua yang di bolehkan dalam politik, di bolihkan dalam Islam.

Caci mencaci, fitnah menfitnah dan menyatakan kebenaran setengah setengah, adalah lumrah dalam politik. Begitu juga memutarkan hukum agama mengikut kehendak perjuangan, semua nya di bolehkan dalam politik.

Menentang ketua agama dalam satu negeri pun di bolehkan dalam politik.

Keadaan kacau bilau ini semesti nya di katakan sebagai satu yang tidak sihat dan tidak baik.

Islam terpisah dari politik.

Politik dan pentakbiran manusia itu adalah berbeza. Ia nya adalah di mulakan olih Greek mabuk yang gila kuasa.

Pada Islam wujud pentadbiran manusia, dengan keadah keadah yang terpaku pada peraturan yang termaktub dalam Al Quran dan Sunnah nabi s.a.w


Tulisan: aks qodhait khadaied@yahoo. com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...