Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Khamis, September 25, 2008

Selagi Sembahyang tidak Kusyuk

1. Selagi sembahyang tidak kusyuk,Penyakit hati (mazmumah) seseorang itu tidak akan dapat ditumpaskan, Seperti sombong, pemarah, hasad, megah, tamak, dendam dan lain-lain.Dari sinilah lahirnya penyakit masyarakat. Ertinya bila sembahyang tidak khusyuk, mazmumah masih wujud.Kalau begitu untuk menangani gejala masyarakat, Betulkan sembahyang lebih dahulu.Sembahyang ubat penyakit masyarakat. Begitulah metodologi cara membaiki masyarakat menurut Islam.

2.Walau sebanyak mana pun kita bersembahyang, berpuluh tahun kita lakukan hitam dahi, sakit-sakit kaki, tapi yang sembahyang itu ialah fizikal lahir kita. Yang berdiri badan, akal dan hati tidak berdiri. Badan yang rukuk, akal dan hati tidak rukuk. Badan yang sujud, akal dan hati tidak sujud. Yang membaca lisan, akal dan hati tidak membaca.

Itulah rahsia mengapa sembahyang tidak memberi kesan. Itulah rahsia mengapa orang yang bersembahyang berbohong, rasuah, menipu, bakhil, sombong, khianat, mengumpat, kejam, zalim, pemarah, riyak, sum’ah, tidak bertimbang rasa, tidak ada tolak ansur, tamak, jahat sangka, ingin nama, suka glamour dan lain-lain lagi sifat yang keji. Sedangkan sembahyang Allah berkata: tanha ‘anil fahsa i’walmunkar.

3. Orang yang sombong pintu-pintu ilmu tertutup baginya. Tidak suka mendengar percakapan orang lain. Payah menerima kebenaran. Susah menerima nasihat. Tidak suka membaca tulisan-tulisan orang.

4. Mengawal kambing agar jangan merosakkan harta benda orang lain lebih mudah daripada menjaga lidah agar jangan merosakkan orang lain

5. Tragedi dan peristiwa bukan sekadar bahan cerita, lebih-lebih lagi bukan bahan ketawa tetapi ia adalah bahan pendidikan dan pengajaran, kalau hati buta akal sahaja yang celik ia hanya jadi bahan cerita bukan bahan pengajaran dan didikan.

6. Anak-anak yang kecil kita manjakan dia dengan tunjuk sikap yang nampak dilihat oleh mata kepala, yang sudah besar cukup di dalam hati sahaja, yang dewasa ajak berbincang atau bermesra dengan mereka.

Nasihat: Sheikh Asaari Muhammad

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...