Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Isnin, September 29, 2008

AMARAN TUHAN BUAT UMAT ISLAM

Tuhan telah berjanji pada manusia, samada janji yang positif maupun yang negatif. Janji itu pasti ditunaikan-Nya. Itulah dia sifat2 Tuhan, bila Dia berjanji pasti ditunaikan. Samada janji positif maupun negatif. Kalau janji yang positif maka untunglah, kalau yang negatif malanglah. Janji pasti ditunaikan oleh Tuhan.

Satu ayat Qur'an yang terjemahannya :

"Apakah kamu hanya percaya pada setengah Qur'an, dan kamu ingkar kepada setengah (bahagian) yang lain, tidak ada orang yang melakukan yang demikian itu di kalangan kamu melainkan hina hidupnya di dunia, dan di akhirat kelak akan dihubamkan kepada azab yang maha pedih. Sesungguhnya Tuhan tidak lupa apa yang kamu lakukan."

Ini janji Tuhan yang negatif untuk umat Islam. Tuhan kata isi Qur'an itu bilamana setengah diambil tapi setengah tidak, setengah diambil setengah ditolak, maka janji Tuhan, orang itu akan dihina di dunia. Bukan setakat dihina di dunia sahaja bahkan di akhirat akan dihumbam ke Neraka. Ayat ini sangat menakutkan. Ayat ini betul2 dituju pada umat Islam hari ini. Dan janji Tuhan itupun telah menimpa atas kepala umat Islam hari ini. Mari kita lihat benar atau tidak.

Ayat ini kita kuliahkan di waktu kita sedang merayakan kemerdekaan.

Dulu umat Islam tak kira apa bangsa : Arab, Pakistan, Indonesia, Melayu, dll semua pernah dijajah. Kemudian berjuang untuk kemerdekaan dengan tujuan untuk merdeka, supaya :

  • berdaulat,
  • boleh bersatu,
  • kuat,
  • boleh hidup berdikari di bumi sendiri.
  • boleh hidup mengatur diri sendiri.
  • tidak digugat oleh bangsa lain. Kalaupun kita tak boleh menggugat orang, tapi setidaknya kita tak boleh digugat oleh orang lain.

Itulah tujuan umat Islam hendak merdeka, samada di Pakistan, Arab, Turki, Indonesia, Malaysia.

Tapi bila Tuhan beri kemerdekaan, kita tak menempuh jalan Tuhan. Kalaupun kita tempuh jalan Tuhan tapi hanya di aspek2 tertentu sahaja. Tapi di aspek2 yang lebih global kita tak ikut jalan Tuhan lagi. Mari kita kaji betulkah kita hanya tempuh jalan Tuhan di aspek2 tertentu saja dan betulkah umat Islam telah terhina seperti yang Tuhan janjikan itu.

Bila kita merdeka, bagi orang yang hendakkan Islam, hanya 2 aspek sahaja yang diambil. Itu bagi yang hendakkkan Islam. Bagi yang tidak hendak dengan Islam, dia tak ambil langsung aspek2 Islam dalam hidupnya. Jadi bagi yang mahu pertahankan Islamnya, dia ikut Qur'an tinggal dalam 2 aspek sahaja

  1. Aqidah, itupun aqidah 'cukup makan' sahaja
  2. Ibadah.

Umat Islam yang ada 2 aspek itupun hanya 10% dari keseluruhan umat Islam. 90% lagi hanya mengaku Islam tapi tak sembahyang, tak puasa, aqidahpun tak tahu.

Bagi yang hendakkan Islam pula, yang 10% tadi, di aspek2 yang lebih besar, apa yang telah terjadi pada dunia Islam?

  • Pendidikan

Pendidikan telah bertukar, daripada pendidikan Tuhan jadi pendidikan sekuler.

  • Perlembagaan hidup

Daripada negara yang sepatutnya menjadikan syariat Tuhan itu sebagai perlembagaan hidup tapi sudah ditukar dengan ideologi. Jadi syariat telah ditukar dengan ideologi

  • Jemaah

Patutnya umat Islam menegakkan jemaah Islam, tapi sudah ditukar dengan parti. Jadi jemaah ditukar dengan parti

  • Ekonomi

Patutnya ekonomi bersih dari riba dan monopoli tapi sekarang sudah ditukar jadi ekonomi yang ada riba dan monopoli

  • Kebudayaan

Patutnya kebudayaan bukan sahaja menghiburkan tapi bersih dan menghiburkan. Tapi sekarang kebudayaan sudah ditukar pada kebudayaan kotor dan menyesatkan.

Inilah yang sedang berlaku di semua negara Islam. Akhirnya, terjadilah apa yang dikatakan dalam ayat tadi, umat Islam terhina hidup di dunia. Kalau keadaan kekal seperti ini maka di akhirat semua masuk neraka. Tuhan tidak lupa, tidak lalai dengan apa yang dibuat umat Islam masa ini.

Sekarang samada orang yang mengamalkan Islam, maupun yang tidak mengamalkan Islam, mengakui bersama bahawa tidak ada satupun negara Islam sekarang ini yang berdaulat, kuat, bersatu padu, yang menguasai ilmu ekonomi, dll. Bahkan umat Islam seluruh dunia sedang ketakutan dengan Amerika. Lebih2 lagi diganggu pula oleh militan Islam, hingga pihak Amerika bertindak melulu. Akhirnya masing2 merasa takut. Akibat rasa takut ini masing2 hendak menjaga hati Amerika. Masing2 negara seperti Brunei, Malaysia, Indonesia dll hendak jaga hati Amerika. Punyalah rasa takut, walaupun sudah berseminar tiap tahun mengatakan hendak bersatu tapi hanya berlakon. Kerana takut dengan Amerika, seminar itu bahkan dicatur oleh Amerika, dicatur Yahudi. Seminar dibuat supaya rakyat jangan marah tapi senyap2 kehendak telunjuk Yahudi, telunjuk Amerika dia ikut. Seminar sudah dicatur : "Awak kalau buat seminar jangan cakap macam ni, macam itu. Awak kena cakap begini." Rakyat tak tahu bahawa Amerika, Yahudi mencatur, yang tahu perkara itu kerajaan. Jadi benarlah Qur'an berkata bahawa bila Qur'an diamalkan sebahagian, separuh tidak diamalkan maka hinalah akibatnya.

Jadi atas nama bangsa, negara, ummah, semua bangsa mengakui bahwa Islam sedang terhina : tak ada kekuatan, takut dengan Amerika, terpaksa berkiblat ke barat. Itu atas nama bangsa, negara. Atas nama individu lebih2 lagi teruk keadaannya. Sekalipun dia kaya, sekalipun dia pandai, tetap terhina. Walaupun dia pandai, kaya tapi mana ada umat Islam yang bersatu padu, umat Islam yang kaya, pandai bersatu padu? Mana ada Rumah tangga yang bersatu padu padahal sudah kaya, sudah pandai. Anak, suami istri dalam rumah itupun tak bersatu. Masing2 pikir diri sendiri. Tuhan sudah bercakap pasti terhina. Jadi walaupun kaya tapi untuk buatkan anak ta'at pun tak boleh. Untuk membuatkan istri patuh pun tak boleh. Begitu juga boss di kilang, di pejabat, di syarikat2 berada dalam pergulatan dengan pekerja2 tak ada rasa aman, tak ada kasih sayang. Jadi keadaannya memang hina, sebab Tuhan sudah berkata pasti terhina.

Lebih2 lagi di akhir2 ini Tuhan hinakan umat Islam dengan berbagai2 gejala masyarakat yang berlaku. Hari ini, samada miskin, kaya, rakyat jelata atau yang berkuasa tidak ada seorangpun yang berani jalan keluar, samada di kampung, di bandar, lebih2 lagi di jalan2 gelap, lorong2 gelap. Orang kaya, orang besar kena kidnap. Yang miskin dirogol, lelaki kena ragut.

Kehinaan ini berlaku di seluruh dunia. Bila bertanya pada siapapun perkara ini diakui, tapi jalan keluarnya tak tahu. Jadi masih bertahan atas nama parti tapi cari jemaah tak faham. Masih bertahan dengan pendidikan sekuler tapi pendidikan Islam, pendidikan Tuhan, manusia tak nampak jalan. Begitu juga walaupun mereka sudah tercekik dengan ekonomi riba tapi nampak dapat jalan bagaimana membangunkan ekonomi taqwa.

Kalau begitu, bagi kita yang sedikit ini yang sedar ini, yang faham, yang Tuhan insafkan, besar tanggung jawab kita. Seolah kita ini setitik air laut yang hendak membersihkan lautan yang sudah kotor.

Atas nama usaha manusia sahaja tak mungkin. Tapi kerana kita buat kerja Tuhan maka bagi Tuhan semuanya mungkin berlaku. Sebab itu kita kena buat 10% sahaja. 90% Tuhan yang akan buat. Kalau buat 10% dengan tepat yakni kerana Tuhan, ikut jalan Tuhan maka 90% Tuhan yang lakukan.

Kalau kita faham hal ini maka kita akan rasa kuat. Ini satu pemangkin dan kita tak akan putus asa. Tapi kalau kita tak kenal Tuhan, tak tahu yang Tuhan itu serba berkuasa, maka kita yang bagaikan setitik air laut yang hendak bersihkan lautan yang kotor, rasanya tak boleh pergi. Awal2 sudah hilang semangat. Sebab itu kita kena jiwa besar sebab sedang buat kerja besar, kerja Tuhan. Dengan syarat yang 10% tepat jemaahnya, tepat orangnya, tepat pendidikannya, tepat ekonominya. Walaupun kecil, Tuhan akan jamin.

Jadi tanggung jawab kita adalah hendak membersihkan lautan yang sudah kotor yakni dunia Islam yang sudah rosak. Ada 54 negara yang rosak, hendak kita bersihkan semula bermula dari jemaah yang kecil. Kalau kita nampak bahawa Tuhan itu maha besar, kita akan sedar bahawa kita sedang membuat kerja yang maha besar dan akan datang satu kekuatan dalam hati kita. Bila usaha kita yang sedikit itu tepat maka Tuhan akan selesaikan yang lain. Sedikit pun tak apa, kecil pun tak apa asal tepat, nanti Tuhan yang akan menyempurnakannya.

Lebih2 pula kita ada di kawasan janji Tuhan di akhir zaman iaitu akan ada kebangkitan ke 2 bermula di Timur yang diterajui oleh orang Melayu dipimpin oleh PBT yang akan ditutup oleh IM..

Kita beruntung kita berada dalam jemaah Tuhan, cuma kita tak tahu apakah boleh sampai ke hujung. Kita harap kita boleh sampai ke hujung. Sebab walaupun sudah ada di tempat yang tepat tapi Tuhan akan uji. Takut2 kita tak sanggup menerima ujian itu hingga terkeluar. Kalau kita terkeluar, alangkah ruginya. Kalau kita tak nampak jalan, itu satu hal. Tapi kita sudah nampak jalan cuma kerana tak sanggup terima ujian, tak sanggup mujahadah, akhirnya kita terkeluar. Alangkah ruginya.

Sedangkan orang lain sudah tahu umat Islam terhina, dijajah tapi jalan keluarnya tak tahu. Artinya jauh lagi, sedangkan kita sudah di atas landasan. Cuma kalau kita tak tahan ujian akan membuatkan kita terkeluar pula dari landasan.

Marilah kita sama2 berdoa pada Tuhan disamping minda jangan cicir. Panduan2 yang diberi oleh pemimpin jangan tertinggal, insya Allah dengan izin Tuhan kita akan sampai ke hujung sampai jumpa IM. Kalau kita selamat diterima oleh IM sebagai pengikutnya, maka mula2 sekali kita akan berkuasa di Timur, selepas itu kita akan mara ke Barat, Palestin dan ke seluruh dunia untuk tawan dunia.

Jadi kita sudah nampak jalan, sudah berada di jalan yang tepat kena jaga betul2, kena berhati2 di jalan yang sudah betul ini. Sedangkan orang lain tak nampak landasan lagi, sedang tercari2 jalan. Keadaan hina, ketakutan sudah terasa tapi tak nampak jalan. Marilah kita berdoa lagi pada Tuhan moga2 kita kekal di landasan benar ini hingga ke hujung hingga Tuhan bagi kemenangan di tangan kita bersama IM.

Sekian

Oleh:Ust Shuib Sulaiman (ustshuib@yahoo.com)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...