Sabda Nabi S.A.W "Sampaikan dari Ku walau pun satu ayat"

Buku Pelawat

Topik Panas

Sabtu, Oktober 27, 2012

Sistem pendidikan negara bukan sekular- Dr Sidek

Post Pic

 

Pakar pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Dr Sidek Baba menafikan dakwaan bahawa sistem pendidikan negara ini masih berkiblatkan sistem Barat dan berbentuk sekular.

Sebaliknya, ideologi Islam berteraskan konsep masyarakat berbilang kaum dijadikan panduan untuk menghasilkan sistem pendidikan yang lebih efektif, katanya.

Justeru Sidek menyifatkan suara sumbang yang mendakwa Malaysia mengamalkan sistem pendidikan sekular sebenarnya tidak memahami konsep pendidikan serta sistem sosial negara.

"Salah faham, salah konsep, salah mengerti... Orang selalu mengerti sistem pendidikan Malaysia masih lagi sekular. Itu tidak betul. Sudah banyak yang berubah," katanya kepada Antarapos.

Bekas Timbalan Rektor UIAM ini berpendapat, pendekatan yang diambil kerajaan lebih bijaksana kerana turut tidak menafikan hak pendidikan serta kemajuan masyarakat Cina dan India.

"Ini adalah lebih bijaksana kerana sifat Malaysia ini berbilang kaum, majmuk. Walaupun latar sejarah budaya di Malaysia ini diwarnai latar orang Melayu.

"Bahasa Melayu, orang Islam, tetapi (tetap) kena ambil pertimbangan orang bukan Islam," katanya sambil menambah pendidikan agama tradisional seperti sistem sekolah pondok terus dibenarkan bercambah.

Sidek juga menjelaskan bahawa Malaysia tidak pernah menolak kewujudan pusat-pusat pengajian Islam ini tetapi melakukan transformasi pendidikan berteraskan Islam.

"Contohnya Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Berpuluh-puluh (sekolah dibangunkan). Ko-kurikulum yang tidak hanya bersifat diniyah (agama). Ada Quran, Hadis dan dalam pada masa yang sama ada Tasawwur, Sains, Fizik, Kimia dan produknya luar biasa. Produk dari UIAM juga (dapat membuktikan).

"Kita juga ada Lembaga Pendidikan Islam dan Jabatan Agama Islam Negeri di seluruh ceruk rantau, bajetnya juga semakin besar.

"Jikalau kita ingin dikatakan pendidikan di Malaysia ini sekular secara keseluruhan, tidak benar. Sudah banyak perubahan sejak merdeka," jelas beliau lagi.

Sidek akhirnya yakin sistem pendidikan yang menerapkan kedua-dua aspek duniawi dan ukhrawi bakal menghasilkan pemikir serta tamadun Islam yang ulung dalam bidang masing-masing seiring dengan kemajuan sains dan teknologi.

 

[Sumber: Antara Pos]

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...