Kategori
- akidah (11)
- Articles in English (23)
- Bantuan dan Amal Jariah (6)
- Berita dan Isu Semasa (68)
- Bersama Tokoh (6)
- Bicara Ulama (89)
- Fatwa (33)
- Foto Story (1)
- Ibadah (120)
- Iklan (3)
- Informasi (35)
- Madah dan Sajak (12)
- Mutiara Kata (5)
- Politik dan Dakwah (237)
- Q & A Soal Jawab (26)
- Renungan (64)
- Tasauf (15)
- Tauhid (15)
- Tazkirah (283)
- Video (12)
Topik Panas
-
Islam ada panduan cara membina rumah.Namun kita lihat sering orang Islam ramai yang terpengaruh menggunakan Feng Shui yang berasal dari ...
-
Marilah kita lihat apa kata ulama ulama silam mengenai Sambutan Maulidur Rasul FAEDAH MAULID Telah berkata Ibnul Jauzi bahwa satu daripada...
-
BAS BERTINGKAT GLOBAL IKHWAN RM800,000 DIBELI SECARA TUNAI Bas bertingkat (double decker) baru milik syarikat GLOBAL IKHWAN SDN BHD t...
-
"Disebutkan bahawa ada seseorang bermimpi bertemu Nabi ﷺ di suatu tempat yang mana tempat itu semuanya bermazhab Imam Syafie.Kemudia...
-
Iman seseorang telah disepakati oleh para ulama boleh menaik dan menurun berdasarkanpelakuan di dalam kehidupan sehariannya. Jika do...
Isnin, Jun 01, 2009
PEMBAHAGIAN KEADILAN DAN KEZALIMAN
Kalau kita hurai dengan lebih terperinci lagi tentang keadilan dan kezaliman, ia boleh dibahagi pula kepada empat bahagian:
1. Keadilan dan kezaliman kepada Allah SWT
2. Keadilan dan kezaliman kepada manusia
3. Keadilan dan kezaliman kepada diri sendiri
4. Keadilan dan kezaliman kepada haiwan
Pertama: Keadilan dan kezaliman kepada Allah SWT
Sebagai contoh, jika bertembung kehendak Allah SWT dengan kehendak kita seperti waktu sembahyang sudah tiba dan waktu itu juga kita hendak membuat kerja kita atau bos kita, kenalah kita dahulukan kehendak Allah SWT iaitu kerjakan sembahyang lebih dahulu. Itu dinamakan adil kepada Allah SWT. Jika didahulukan kehendak kita atau kehendak bos kita hingga tertinggal sembahyang, hukumnya kita menzalimi Allah SWT.
Sebagai contoh yang lain, kalau kita mendahului undang-undang Allah Taala di dalam membuat hukum atau mengatur kehidupan, kita telah berlaku adil dengan Allah SWT. Tapi kalau kita tolak hukum Allah Taala, kita ganti dengan hukum kita atau hukum manusia maka kita dianggap menzalimi Allah Taala kerana kita tidak meletakkan hukum Allah SWT pada tempatnya. Seterusnya qiaskanlah kepada perkara-perkara lain.
Kedua: Keadilan dan kezaliman kepada manusia
Sebagai contoh, dengan kedua ibu bapa kita hormati dan kita utamakan daripada isteri kita. Penghormatan dan keutamaan itu sudah kita letakkan pada tempat yang betul. Kita telah berlaku adil. Tetapi kalau berlaku sebaliknya, isteri kita lebih kita hormat dan utamakan daripada ibu bapa kita, kita telah berlaku zalim kerana meletakkan sifat hormat dan keutamaan itu bukan kepada tempatnya yang sebenarnya.
Sebagai contoh yang lain, kalau kita orang yang berkuasa, kita naikkan pangkat seseorang itu atas dasar kesungguhan dan kemampuan kerja, lama pula sudah bekerja, maka kita telah berlaku adil kerana kita naikkan pangkat itu sesuai dengan orang pada tempatnya dan sepatutnya.Tapi kalau berlaku sebaliknya, kita naikkan pangkat seseorang itu bukan atas dasar kebolehan, kesungguhan dan lama bekerja tapi atas dasar dia pandai mengambil hati kita, atau dia orang kita, walaupun tidak layak, kita naikkan juga pangkat. Maka kita telah berlaku zalim kerana memberi pangkat seseorang bukan pada tempatnya iatu bukan orang yang sepatutnya. Qiaskanlah kepada yang lain-lain seperti memberi projek, memberi anugerah cemerlang dan lain-lain lagi.
Ketiga: Keadilan dan kezaliman pada diri sendiri
Seperti Allah SWT menjadikan kita untuk beribadah, maka kita tetap menjadi orang beribadah. Maka kita telah berlaku adil kepada kita kerana kita telah meletakkan diri kita pada tempatnya yang sebenarnya. Jika berlaku sebaliknya iaitu kita tidak beribadah atau cuai beribadah kepada Allah Taala ertinya kita sudah tidak meletakkan diri kita pada tempatnya yang sebenarnya maka kita di kira menzalimi diri sendiri.
Sebagai contoh yang lain, Allah Taala menjadikan mata, telinga dan lain-lain anggota dengan tujuan untuk melihat, mendengar dan lain-lain lagi kepada yang dihalal atau diperintah oleh Allah Taala seperti melihat kebesaran Allah Taala, melihat dan membaca Al Quran, melihat ciptaan Tuhan agar terasa Maha Kuasa Allah Taala, kita telah berlaku adil pada diri kita. Jika berlaku sebaliknya, seperti melihat perempuan-perempuan yang bukan muhrim. Melihat dan mendengar gambar-gambar dan perkataan-perkataan yang lucah, kita telah menzalimi diri kita kerana kita sudah tidak meletakkan lagi diri kita (anggota kita) pada tempatnya yang sebenarnya. Seterusnya qiaskanlah anggota-anggota yang lain.
Keempat: Keadilan dan kezaliman kepada haiwan
Kalau kita ada memelihara haiwan yang dibenarkan oleh Islam, kita beri tempat tinggal yang sepadan dan sepatutnya dengan haiwan itu. Kita beri makan dan minum sesuai dengan haiwan itu. Kalau perlu kita gunakan untuk bekerja, sesuai dan sepadan dengan kerja-kerjanya yang patut dengan haiwan itu, tidaklah sampai membeban atau memberatkan, maka kita telah berlaku adil dengan haiwan itu. Tapi kalau berlaku sebaliknya, tempat tinggalnya tidak sempurna, makan minum tidak cukup, dibebankan dengan kerja yang tidak sepatutnya, maka kita telah melakukan kekejaman dan kezaliman terhadap haiwan itu dan contoh-contoh yang lain bolehlah qiaskan sendiri.
Labels:
Tazkirah
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan